KjøpLogg inn

Motvind i privatjetbransjen

Søndag samles den europeiske privatjetbransjen i Genève. Den klarte seg bra under pandemien, men nå preges bransjen av usikkerhet.

Publisert 21. mai 2022 kl. 18.24
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 499 ord
TETT SOM HAGL: Flyene kommer inn for landing på rekke og rad under det årlige snøpoloarrangementet i St.Moritz, Sveits. Foto: Eivind Yggeseth

Det var en ambivalent sjef for Europas privatjetorganisasjon, EBAA, som møtte pressen i forkant av årets store privatjetmesse, EBACE i Genève.

Det positive er at messen er tilbake etter pandemien, og at veksten i antallet flyvninger er høyere enn før corona. Det negative er at andre deler av verden fortsatt er restriktive for europeiske privatjetaktører, deler av den europeiske kundebasen er sanksjonert, og det er mørke utsikter i verdensøkonomien.

– Veksten i flytrafikken sammenlignet med før pandemien varierer mellom 6 og 8 prosent, med topper på opptil 20 prosent. Det er veldig oppmuntrende. Men ser man mer i dybden, avslører tallene at veksten primært er innenlands og regional europeisk trafikk, sier Athar Hussain Khan, sjefen for det europeiske businessjet-organet til flynettstedet AIN online.

Utfordringene skyldes, ifølge Hussain Khan, begrensede operasjonelle muligheter for interkontinentale flyvninger, og at USA først åpnet for europeiske aktører for rundt fem måneder siden. Det er fortsatt restriksjoner til stede også i andre viktige deler av verden.

Pandemi + Ukraina-krigen

Årets messe inkluderer 250 utstillere, en betydelig nedgang fra 400 i 2019, men EBAA-sjefen påpeker at antallet har økt hver dag frem mot utstillingen.

Noe skyldes nøling fra utstillernes side, men det stilles spørsmål ved hvor mye sanksjonene av russiske oligarker og privatjeteiere påvirker bransjen. Ifølge EBAAs egne tall er det under 500 privatfly i russiske eierskap, mens andre eksperter flynettstedet AIN refererer til anslår antallet til 600-800 flymaskiner.

Internt i Russland merkes sanksjonene. Sent i februar var privatjettrafikken ned mellom 50 og 70 prosent etter at Russland invaderte Ukraina, viser tall fra WingX, og kostnadene for å leie en jet fra Moskva til St. Petersburg har økt fra 25.000 til 40.000 dollar.

Vestlige land har innført sanksjoner på alt fra drivstoff og vedlikehold, som i praksis setter privatjeter med koblinger til russisk eierskap på bakken. Det meldes samtidig om at den russiske privatjetbransjen ikke er like hardt rammet som de kommersielle flyselskapene og at trafikken nå er skiftet østover.

Foto: Eivind Yggeseth

El-flyenes år?

50 fly skal vises frem under årets messe, og inkluderer utstillere som Airbus, Dassault, and Pilatus, i tillegg til Embraer, Gulfstream, Honda Aircraft, and Textron Aviation.

En kategori det ventes spenning til er eVTOL – elektriske flymaskiner som kan ta av og lande vertikalt.

– De er fremtredende på EBACE, og vi promoterer medlemskap for at de skal forstå fordelen med å være en del av vår bransje, sier Hussain Khan til Aviation Week Network.

I likhet med alle andre messer vil bærekraft stå sentralt, et område hvor privatjetbransjen er i en verstingkategori for seg selv. Blant tiltakene bransjen jobber med utover elektrifisering er renere drivstoff, i påvente av regulering fra EU.

Om trafikk sier EBAA-sjefen at påvirkningen av Brexit er blitt maskert av coronapandemien og det fortsatt er utfordringer for langdistanse. Så langt har privatjetbransjen klart seg bra, men at utsiktene er ikke veldig positive.

– Industrien følger trendene i verdensøkonomien med en forsinkelse på 2-3 måneder. Dersom det fortsetter som nå, vil vi se en nedgang i markedet i årene som kommer.