Svenske myndigheter er med på å konvertere gjeld til egenkapital i SAS, noe som vil minske eierandelen i flyselskapet. Svenskene sier imidlertid nei til å tilføre mer kapital.
Den svenske næringsministeren Karl-Petter Thorwaldsson, er samtidig tydelig på at den svenske staten ikke er en langsiktig eier i SAS.
Vil hente 9,5 milliarder
Thorwaldsson sier ifølge TDN Direkt under pressekonferansen at saken i forrige uke ble diskutert i Riksdagen, og at avgjørelsen regjeringen nå har tatt kommer til å få støtte der.
– Som ansvarsfulle aksjonærer fortsetter vi å følge situasjonen nøye, og gjennom SAS Forward-planen støtter vi selskapet gjennom å konvertere gjeld til egenkapital, samtidig som vi ikke tilfører mer kapital. Nå er det opp til SAS å levere på sin plan, så de kan fortsette å fly. Vi er optimistiske til at SAS gjennomfører planene og at det vil være et bra selskap i fremtiden, sier Thorwaldsson, ifølge nyhetsbyrået.
For en uke siden meldte SAS at det ønsker å hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i fersk kapital, samt at det utføres en konvertering av 20 milliarder svenske kroner fra gjeld til egenkapital – gitt at kreditorene blir med.
Den svenske statens andel av de 20 milliardene er på cirka 4 milliarder svenske kroner.
Ifølge Dagens Industri har lavprisselskapene presser SAS, og antallet forretningsreisende har falt kraftig etter coronapandemien.
– Markedet er helt enkelt et annet enn da staten gikk inn som eier, sier Thorwaldsson til avisen.
Totalt har den svenske staten skutt inn 8,2 milliarder svenske kroner i SAS, gjennom fire ulike redningspakker.
Reddet en halv milliard
Den norske staten solgte seg ut av kriserammede SAS for 597 millioner kroner i 2018. I dag ville aksjeposten være verdt mindre enn fire millioner.
Flyekspert og professor ved NHH Frode Steen mener statens salg var i rett tid, og at det ikke har kommet noen grunn til å kjøpe seg inn igjen.
– All erfaring har vist at når et flyselskap gir seg, så overtas skuten og trafikken av noen andre. Det vi har av SAS i Norge som vi trenger, er arbeidsplassene – men de vil ikke forsvinne hvis noen andre tar over selskapet, fly må vi, og vil vi også i fortsettelsen. Norge har veldig lite å vinne på å kaste mer penger inn i SAS, da må de virkelig vise at de har gjort alle grepene som skal til, noe jeg er veldig bekymret for om de i det hele tatt kan få til, sier Steen til Finansavisen.