<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sverige vil ikke spytte mer penger inn i SAS

Publisert 7. juni 2022
Oppdatert 7. juni 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 396 ord
Article lead
lead
Foto: NTB
Foto: NTB

SAS

Svenske myndigheter er med på å konvertere gjeld til egenkapital i SAS, noe som vil minske eierandelen i flyselskapet. Svenskene sier imidlertid nei til å tilføre mer kapital.

Den svenske næringsministeren Karl-Petter Thorwaldsson, er samtidig tydelig på at den svenske staten ikke er en langsiktig eier i SAS.

Vil hente 9,5 milliarder

Thorwaldsson sier ifølge TDN Direkt under pressekonferansen at saken i forrige uke ble diskutert i Riksdagen, og at avgjørelsen regjeringen nå har tatt kommer til å få støtte der.

– Som ansvarsfulle aksjonærer fortsetter vi å følge situasjonen nøye, og gjennom SAS Forward-planen støtter vi selskapet gjennom å konvertere gjeld til egenkapital, samtidig som vi ikke tilfører mer kapital. Nå er det opp til SAS å levere på sin plan, så de kan fortsette å fly. Vi er optimistiske til at SAS gjennomfører planene og at det vil være et bra selskap i fremtiden, sier Thorwaldsson, ifølge nyhetsbyrået.

For en uke siden meldte SAS at det ønsker å hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i fersk kapital, samt at det utføres en konvertering av 20 milliarder svenske kroner fra gjeld til egenkapital – gitt at kreditorene blir med.

Den svenske statens andel av de 20 milliardene er på cirka 4 milliarder svenske kroner.

Ifølge Dagens Industri har lavprisselskapene presser SAS, og antallet forretningsreisende har falt kraftig etter coronapandemien.

– Markedet er helt enkelt et annet enn da staten gikk inn som eier, sier Thorwaldsson til avisen.

Totalt har den svenske staten skutt inn 8,2 milliarder svenske kroner i SAS, gjennom fire ulike redningspakker.

Reddet en halv milliard

Den norske staten solgte seg ut av kriserammede SAS for 597 millioner kroner i 2018. I dag ville aksjeposten være verdt mindre enn fire millioner.

Flyekspert og professor ved NHH Frode Steen mener statens salg var i rett tid, og at det ikke har kommet noen grunn til å kjøpe seg inn igjen.

– All erfaring har vist at når et flyselskap gir seg, så overtas skuten og trafikken av noen andre. Det vi har av SAS i Norge som vi trenger, er arbeidsplassene – men de vil ikke forsvinne hvis noen andre tar over selskapet, fly må vi, og vil vi også i fortsettelsen. Norge har veldig lite å vinne på å kaste mer penger inn i SAS, da må de virkelig vise at de har gjort alle grepene som skal til, noe jeg er veldig bekymret for om de i det hele tatt kan få til, sier Steen til Finansavisen.