Hos begge de to flyselskapene har Flygerforbundet, som er tilknyttet LO, gått med på mer fleksibilitet til å utnytte pilotenes arbeidstid og avtaler som går over mange år. Det klarte ikke SAS å få til i sine forhandlinger, skriver Dagens Næringsliv.
I Norsk Flygerforbund sitter også mange SAS-piloter i styret.
– SAS skulle gjerne fått tilbud om den samme fleksibiliteten i våre avtaler, som det LO og Norsk Flygerforbund har gitt til Flyr. At det ikke har skjedd allerede, er helt ubegripelig, sier pressesjef Tonje Sund i SAS til avisen.
Avtalen med Flyr sikret at selskapet kunne ansette piloter uten fast turnus, mens i SAS jobber om lag 60 prosent av pilotene i fast turnus.
Den faste turnusen gjør det vanskelig å få flere arbeidsdager fra hver pilot.
– Flyr startet opp midt under en pandemi med mindre pilotkorps og et svært begrenset rutenett der det var nødvendig å gi muligheten til noe mer fleksibilitet i oppstartsfasen. Det er videre betydelig tillit mellom partene, sier leder Aleksander Wasland i Flygerforbundet.
– Både Flyr og Norse tilbyr i motsetning til SAS direkte faste ansettelser i selskapet, legger han til.
Wasland mener avtalen totalt sett ikke er gunstigere enn hos SAS.
Striden I SAS handler om opprettelsen av de nye flyselskapene SAS Connect og SAS Link, der SAS får flere arbeidstimer ut av mannskapet.
(NTB)