Rolls-Royce har gjennomført luftfartshistoriens første vellykkede test av hydrogen på en moderne flymotor, melder Bloomberg, og viser til en pressemelding mandag.
Testobjektet var en konvertert Rolls-Royce AE 2100-A-regionalflymotor som brukte hydrogen skapt av vind- og tidevannskraft. Designet drev opprinnelig Saab 2000 turbomotorer.
Etter en rekke bakketester vil Rolls-Royce bevege seg videre til såkalte riggtester, etterfulgt av en fullskala bakketest med en av sine Pearl 15 jetmotorer. Testene inngår i et samarbeidsprosjekt med EasyJet, som del av et partnerskap annonsert i juli.
På passasjerfly – i 2035?
Flyselskaper og produsenter er under press til å utvikle nullutslipps drivstoffsystemer som et alternativ til kerosen, men nyhetsbyrået understreker at teknologier som inkluderer elektrisk og hydrogenbasert fremdrift fortsatt er flere år unna kommersiell anvendelse. Det FN-støttede «Race to Zero»-løftet har satt seg som mål å nå netto nullutslipp innen 2050.
Airbus bruker for tiden en A380 superjumbo for å teste sitt første fremdriftssystem for hydrogen, og planen er å lansere dette på et passasjerfly innen 2035. Samtidig tester Boeing hydrogenbrenselceller på sin militære drone ScanEagle3, men uttrykker større skepsis til 2035-målet enn konkurrenten.
Motstrøms på røde børser
Rolls-Royce stiger marginalt på London-børsen mandag formiddag, mens EasyJet er opp 0,8 prosent.
FTSE 100 er ned 0,7 prosent så langt i dagens handel, og følger dermed toneangivende Europa-børser ned i kjølvannet av Asia-fallet tidligere mandag.
– Det strenge lockdown-regimet i Kina har påvirket forbruker- og næringslivstilliten en god stund, med en BNP-vekst som er blitt nedgradert jevnlig i over ett år. Og ytterligere nedgraderinger er på vei, sier direktør George Boubouras i K2 Asset Management i Melbourne til Reuters.
– Markedet liker ikke usikkerhet og investorene vil se etter en klargjøring av lockdown-regimet, fortsetter han.
Ellers i Europa er tyske DAX ned 0,7 prosent, mens franske CAC 40 også faller 0,7 prosent.