<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Flykjempe halvveis mot bærekraftsmål

Air France-KLM har inngått avtale om å få levert til sammen 2,4 millioner tonn bærekraftig flydrivstoff.

Publisert 13. des. 2022
Oppdatert 13. des. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 390 ord
PÅFYLL: Siden 2011 har Air France-KLM gradvis innført bærekraftig drivstoff på flyvningene sine. Her et Air France-KLM-fly får fylt på litt bærekraftig drivstoff på tanken før turen over til Montreal i Canada fra Charles de Gaulle i Paris.  Foto: Bloomberg

Air France-KLM inngikk tirsdag en avtale med Neste og DG Fuels om leveranse av 1,6 millioner tonn bærekraftig flydrivstoff. I tillegg inngikk flyselskapet en lik avtale med franske TotalEnergies om å levere 800.000 tonn bærekraftig flydrivstoff. 

Avtalene gjør at flyselskapet realiserer nesten 50 prosent av sitt bærekraftsmål frem mot 2030, opplyser selskapet i en pressmelding. 

Til sammen vil de 2,4 millioner tonnene utgjøre 4,5 prosent av konsernets mål om å bruke 10 prosent bærekraftig flydrivstoff innen 2030.

Bærekraftig drivstoff:

  • Bærekraftig luftfartsdrivstoff (SAF) er laget av mer bærekraftige ressurser som spilloljer av organisk opprinnelse (som brukt matolje), skog- og landbruksavfall eller til og med fra karbon fanget fra luften og grønt hydrogen. 
  • SAF står for «Sustainable Aviation Fuel» og er en av de aller beste mulighetene vi har i dag for å gjøre flyreiser mer bærekraftige. 
  • Bærekraftig drivstoff har et potensial til å redusere CO2-utslippene med så mye som opptil 75 prosent. 
  • I 2021 utgjorde produksjonen av Sustainable Aviation Fuel (SAF) bare 0,01 prosent av flydrivstoff som forbrukes globalt, noe som bidrar til at prisen holder seg tre til fire ganger høyere priser enn konvensjonelt flydrivstoff.
Kilde: Air France-KLM

– Skal være bransjeledende

– Air France-KLM skal være en av bransjelederne innen bruk av bærekraftig flydrivstoff, og selv om vi fortsatt har en vei å gå så tar disse avtalene oss et stort skritt på veien mot å dekke drivstoffbehovet vårt, sier adm. direktør for Air France-KLM North Europe, Gijs van Popta. 

Ifølge Popta vil avtalene også bidra til økt produksjon av innovative og bærekraftige energialternativer.

Neste og DG Fuels er verdensledende produsenter av fornybart drivstoff, og avtalen Air France-KLM har inngått med dem går ut på at de skal levere 1,6 millioner tonn bærekraftig flydrivstoff i perioden 2023 til 2036. Mens avtalen med TotalEnergies sikrer 800.000 bærekraftig drivstoff over den neste ti-års perioden.

I slutten av oktober ble det kjent at Air France-KLM hadde inngått en avtale med DG Fuels om levering av 210 millioner gallons av bærekraftig flydrivstoff over minst ti år, hvor første levering ventes å skje i 2026. Og HydrogenPro vil levere sin grønne hydrogenteknologi med kapasitet på minst 839 MW til DG Fuels produksjonsanlegg i Louisiana, USA.

Air France-KLM har som mål å bruke 10 prosent bærekraftig flydrivstoff innen 2030, noe som er dobbelt så høyt som EU-kommisjonens krav.

Det fransk-nederlandske flyselskapet skal ha jobbet med utvikling av fornybart flydrivstoff i over 15 år, og siden 2011 har de blant annet begynt å gradvis innføre bærekraftig drivstoff på sine flyvninger.