Flyr søker om driftstillatelse i USA
– Mulighetene vi nå ser i Nord-Amerika sikrer inntekter i lavsesongen i Europa, sier Flyr-sjefen. Nyheten sender aksjen opp tosifret på Oslo Børs.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F74572733.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dccfa2e28b5196e08f154cae38b7d5d05e5f28c0e77ab094faae1e9172185afa9)
Flyr skriver i en børsmelding mandag at de «etter et økende antall forespørsler fra nordamerikanske selskaper» har søkt om driftstillatelse i USA.
Søknaden, som går til det amerikanske transportdepartementet, gjelder drift av ikke-planlagte charterflyvninger og «wet lease», altså at de leier ut fly og mannskap.
Det kriserammede flyselskapet opplyser om at deres oppdaterte strategi er å utnytte kommersielle muligheter utenfor hjemmemarkedet i lavsesong.
– Mangelen på fly og mannskap i det nordamerikanske markedet øker etterspørselen etter charter- og wet lease-operasjoner, sier adm. direktør Brede Huser, som planlegger å kunne tilby USA-flyvninger fra november 2023.
Vil tilpasse seg markedsendringer
Nyheten sender Flyr-aksjen opp over 11 prosent på børsen. Så langt i år er aksjen likevel ned 99,4 prosent, og aksjekursen er nå 0,0057 kroner.
For å bli et økonomisk bærekraftig flyselskap vil Flyr diversifisere sin produksjon for å møte sesongmessig etterspørsel og redusere risiko, opplyser de i børsmeldingen.
Om vinteren, når etterspørselen er lav i Europa, vil de dermed kunne flytte både fly og mannskap til andre markeder – som Nord-Amerika.
– Flyr er et moderne, lite og fleksibelt flyselskap, som raskt kan tilpasse seg markedsendringer og etterspørsel. Mulighetene vi nå ser i Nord-Amerika sikrer inntekter i lavsesongen i Europa samtidig som det gir noen av våre fantastiske piloter og kabinansatte mulighet til å jobbe i et annet land i deler av året, sier Huser.
Truet av konkurs
Lavprisflyselskapet ble startet i 2020, men har slitt med å holde hodet over vann. Særlig denne høsten har vært preget av økonomiske utfordringer og emisjoner.
I november hadde Flyr fem-seks fly i drift, ut av en flåte på totalt tolv. Hovedsakelig flyr de i Norge og til Europa.
I slutten av november gikk også adm. direktør Tonje Wikstrøm Frislid av med umiddelbar virkning. Hun hadde ledet Flyr siden starten, men styret hadde angivelig ikke tillitt til henne lenger.