Konsumet normalisert utenom i Danmark

Kjøpefesten er over for Norge, Sverige og Finland. Danmark, som aldri har hatt så mye smitte som nå, øker.

Normalisering: Nordea Markets' Dane Cekovs tall viser at sommerens kjøpefest er på hell. Foto: Are Haram
Makro

Nordea-kundenes kortbruk viser normalisering av konsumet i Norge, Sverige og Finland, hvor år-over-år-veksten nå er nær null alle steder.

Danmark har den siste tiden opplevd en kraftig oppblomstring av smitten. Tallet på nye smittede har nærmet seg 1.000 pr. dag på det verste og samtlige enkeltdager den siste uken ligger godt over toppene fra mars og april.

Kjøper tjenester

Likevel går Danmark mot shoppingstrømmen. Her har kortbruken en kraftig rekyl, og viser nå nær 15 prosent vekst. 

Danmark skiller seg også ut ved at kortbruk til kjøp av tjenester er omtrent på fjorårsnivå. Dette til tross for at restauranter og barer har de strengeste restriksjonene i Norden. 

I de øvrige nordiske landene ligger disse kjøpene 20 prosent eller mer under tilsvarende periode i fjor.

Supermarked-Norge

Norge skiller seg fortsatt ut ved vedvarende sterk vekst for supermarkedene, nesten 20 prosent over fjoråret.

Sterkeste sektorer i alle land er jernvarer/byggevarer samt sportsutstyr. Både frisør- og skjønnhetstjenester er normalisert, i likhet med restaurantbesøk.

Dermed er fortsatt kulturtjenester og reiseliv de klareste taperne, med omsetningsfall på opptil 80 prosent (Sverige).

nordea markets
dane cekov
konsum
shopping
kortbruk
Nyheter
Makro