<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Feil kommuner kutter skatten

Det er «feil» kommuner som planlegger å følge etter Bø. Regnestykket er mye bedre for rike kommuner enn for fattigkommunene som leker med tanken.

    Publisert 31. jan. 2021 kl. 13.17
    Oppdatert 3. feb. 2021 klokken 07.58
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 805 ord
    Tøffest motbakke: Lyngen er til nå fattigste kommune med planer om å kutte formuesskatten, og har dermed lengst vei til økonomisk balanse. Foto: Eivind Yggeseth

    En rekke kommuner jobber med planer om å senke den kommunale delen av formuesskatten fra og med 2022. De ønsker å følge eksemplet fra Bø i Vesterålen, som fra og med i år har kuttet denne delen av formuesskatten med 0,5 prosentpoeng til 0,2 prosent.

    Rundspørringer foretatt av VG, NRK og DN viser at i hvert fall 15 kommuner er i gang med slike prosesser nå. Problemet er bare at «feil» kommuner dominerer listen.

    Disse vurderer kutt i formuesskatten

     

    Skatteinntekt i prosent av gjennomsnittet
    Lyngen 72,2
    78,9 Vedtatt fra 2021
    Lom 77,1
    Tvedestrand 79,7
    Gildeskål 85,6
    Strand 87,1 Vedtatt fra 2022
    Lillesand 88,2
    Råde 88,3
    Sande 91,8
    Vestnes 92
    Fedje 92,6
    Færder 102,0
    Hvaler 106,2
    Asker 131,0
    Skatteinntekter pr. innbygger i prosent av landsgjennomsnittet, januar-november 2020. 
    Kilde: Kommunaldepartementet

    95 prosent dekket

    Kommuner med skatteinntekter like under landsgjennomsnittet får dekket 60 prosent av gapet opp til snittet gjennom kommunenes overføringssystem. Kommuner med skatteinntekter over snittet, må betale 60 prosent av dette gapet til andre kommuner.

    Dette gjør at «rike» kommuner selv må dekke langt mindre av det provenyet de selv velger å gi slipp på.

    De mest skattesvake kommunene får i dag dekket 95 prosent av gapet opp til 90-prosentgrensen og 60 prosent av de siste 10 prosentpoengene opp til landsgjennomsnittet. Hvis de vedtar å redusere sitt skatteproveny gjennom formuesskatten, må de derfor dekke brorparten av dette tapet selv.

    Dette skulle normalt også vært situasjonen for Bø. Regjeringen besluttet imidlertid i fjor høst at Bø skulle få dekket det meste av dette selvvalgte provenytapet, men understreket at ingen andre kommuner kunne regne med tilsvarende behandling.

    Flest fattigkommuner

    Lyngen, Lom og Tvedestrand er blant kommunene som planlegger å senke formuesskatten fra 2022. Disse tre kommunene har alle skatteinntekter under 80 prosent av landsgjennomsnittet, og får kompensert mye av dette gapet.

    For å komme ut i null, må de derfor øke andre skatteinntekter mer enn en kommune som i utgangspunktet er rik.

    Bedre stilt: Hvaler har ganske høye skatteinntekter, og det skal derfor mindre til for å tjene på kutt i formuesskatten. Foto: NTB

    Askers skatteinntekter ligger på 131 prosent av landsgjennomsnittet. Om kommunen vedtar å kutte formuesskatten, må den selv bære hele provenytapet fra dagens innbyggere. Samtidig må de betale skatteomfordeling til andre kommuner som om de nye innbyggerne hadde full formuesskatt, og må dermed ut med 60 prosent av skattekuttet for de nye innbyggerne.

    Dobbelt opp

    Forskjellene mellom skattesvake og rike kommuner blir ikke veldig store av formuesskattekuttet isolert sett, men også inntektsskatten er i de rike kommunenes favør.

    Et regneeksempel med en skattesvak og en skattesterk kommune, som ellers er identiske, viser dette. Begge kommunene har i dag formuesskatt fra 100 millioner kroner i skattbar formue, og begge lokker til seg nye 100 millioner ved å kutte formuesskatten fra 0,7 til 0,2 prosent.

    Forskjell mellom skattesvak og skattesterk kommune

     

    Skattesvak kommune Skattesterk kommune
    Dagens proveny, eksisterende innbyggere 700.000 700.000
    Provenytap ved kutt til 0,2 prosent, eksisterende innbyggere 500.000 500.000
    Faktisk proveny ved 0,2 prosent, nye innbyggere 200.000 200.000
    Tapt overføring, økt kompensasjon for nye innbyggere –475.000 –300.000
    Netto proveny, totalt –775.000 –600.000
    To helt like kommuner, begge med formuesskatt fra 100 millioner kroner i formue i dag, begge tiltrekker seg nye 100 millioner i skattbar formue.
    Den skattesvake kommunen har skatteinntekter under 90 prosent av landsgjennomsnittet, og får 95 prosent av dette gapet kompensert.
    Den skattesterke kommunen har skatteinntekter over 100 prosent av landsgjennomsnittet, og må betale 60 prosent av overskytende til andre kommuner.

    Da vil den skattesterke kommunen netto tape 600.000 kroner årlig, mens den skattesvake kommunen taper 775.000 kroner.

    Her er effektene fra eventuelt økt inntektsskatt fra de nye innbyggerne holdt utenom, men også dette er i disfavør av den skattesvake kommunen. Av eventuelt økt inntektsskatt, beholder denne kommunen bare 5 prosent, mens den rike kommunen beholder 40 prosent på grunn av overføringssystemet.

    Flytte? Hvor, sa du?

    Skatteetaten har gitt klare signaler om at skattemessig flytting krever faktisk flytting. Den som skattemessig flytter til Lom, Bø eller Lyngen, må også tilbringe minst halve året der.

    Det kan vise seg lettere å lokke formuende til å flytte til Asker, Færder (102 prosent av snittet) eller Hvaler (106,2 prosent av snittet) enn til utkantskommuner helt andre steder i landet.

    Også kommunene Gildeskål, Strand (som har vedtatt å senke skatten fra 2022), Lillesand og Råde ligger under 90-prosentstreken, og er derfor avhengig av høy innflytting av skattbar inntekt.