<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Overraskende shopping-bonanza

Omsetningsvolumet i detaljhandelen gikk opp med hele 5,8 prosent fra april til mai, og det var klesbutikkene som dro avgårde med seieren.

Publisert 28. juni 2021
Oppdatert 28. juni 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 262 ord
Article lead
lead
TIL VÆRS: Omsetningsvolumet i detaljhandelen steg kraftig i mai.  Foto: NTB
TIL VÆRS: Omsetningsvolumet i detaljhandelen steg kraftig i mai.  Foto: NTB

– Vi hadde riktignok sett for oss en solid rekyl, på 2,5 prosent, men det faktiske resultatet var jo klart sterkere enn forventet, sier seniorøkonom Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken Capital Markets i en kommentar.

Omsetningsvolumet i detaljhandelen gikk opp med hele 5,8 prosent fra april til mai, viser ferske sesongjusterte tall fra SSB offentliggjort mandag. På forhånd var det ifølge TDN Direkt ventet en oppgang på 0,9 prosent. 

Med gjenåpning av butikker og kjøpesentre så hadde de fleste av næringene i detaljhandelen oppgang i sesongjustert omsetningsvolum i mai. Men det klart største bidraget til den samlede veksten kom fra klesbutikker. Møbelbutikker, butikkhandel med bredt vareutvalg ellers og butikkhandel med sportsutstyr og fritidsbåter opplevde også vekst denne måneden.

«I slutten av april åpnet butikker i mange av kommunene i storfylket Viken igjen, etter å ha holdt stengt siden midten av mars. Denne gjenåpningen fortsatte i starten av mai og berørte også Oslo. Som tallene viser ser det ut som klesbutikker har nytt spesielt godt av dette», skriver SSB.

På den andre siden var det nedgang i omsetningsvolumet for dagligvarebutikker og netthandelen i mai. Dette bidro til å dempe den samlede veksten noe, ifølge SSB.

– Fremover ser vi imidlertid for oss at tjenestekonsumet vil ta over som vekstdriver. Da får vi nemlig med effekten av den bredere gjenåpningen av samfunnet, som da også omhandler Oslo. Mobiliteten i samfunnet har økt kraftig i løpet av den siste måneden, og det er nettopp grunn til å tro at tjenestekonsumet nå har fått seg et solid oppsving, sier Gonsholt Hov. 

Husholdningenes varekonsum steg 4,9 prosent fra april til mai, viser sesongjusterte tall.