Omsetningen i detaljhandelen i USA ventes å øke med 10,0 prosent under årets Thanksgiving-uke, sammenlignet med tilsvarende uke i fjor, melder Nyhetsbyrån Direkt og viser til Mastercard SpendingPulse.
Målt mot handelsnivåene i 2019, før coronapandemien, ventes en oppgang på 12,2 prosent.
Thanksgiving-uken finner sted neste uke – fra 22. november til 28. november. Med uken innledes typisk amerikanernes julehandel, inkludert den store handledagen Black Friday fredag 26. november.
Netthandelen ventes å vise en 7,1 prosents vekst fra 2020-nivået og hele 50,2 prosents vekst fra 2019-nivået, ifølge nyhetsbyrået.
Mastercard-prognosene inkluderer ikke salget av biler og bensin.
Selgers marked
Med forstyrrelsene i de globale forsyningskjedene, som gir begrenset produkttilgjengelighet og høyere inflasjon, samtidig som forbrukernes etterspørsel vokser, ventes årets høytidssesong å bli et selgers marked for detaljhandelsaktørene, ifølge Mastercard SpendingPulse.
Dette kan vise seg gjennom begrensede, mer strategiske rabatter på Black Friday.
Likevel ventes en omsetningsvekst på 20 prosent denne dagen, riktignok fra nivåer påvirket av coronanedstengning i fjor.
Oktoberoppgang
Mastercard SpendingPulse ser også tegn til høytidshandel i sine oktoberprognoser.
Detaljhandelen i USA i oktober – ekskludert bil og drivstoff – estimeres å vise en 6,1 prosents oppgang fra oktober 2020 og en vekst på 12,9 prosent fra oktober 2019.
Prognosene for netthandelen er 13,2 prosents vekst fra i fjor og 76,7 prosents vekst fra førkriseåret 2019.