I år vil nordmenn julehandle for 124 milliarder kroner, tror NHO Service og Handel. Dermed er det slutt på gave-bonanzaen fra de to pandemiårene, der veksten var svært sterk.
I stedet får vi en nedgang på 2,3 prosent, målt i verdi. Dette er, med margin, det klart svakeste året i hvert fall siden 2009.
To årsaker forklarer dette fallet. For det første er pandemien helt tilbakelagt, slik at mer av konsumet vil skje i form av restaurantbesøk og andre tjenester, som var helt eller delvis stengt de to foregående årene.
For det andre har årets høye inflasjon gjort betydelige innhugg i kjøpekraften, slik at mange ikke føler de har råd til å øke julehandelen videre.
12.000 kroner hver
NHO anslår at hver nordmann vil handle for 12.047 kroner i desember. Av dette vil nesten halvparten, 5.200 kroner, gå til mat, drikke og andre dagligvarer, mens knappe 6.000 kroner går til «øvrige varer», i praksis særlig pakkene som havner under juletreet.
For netthandel venter NHO nullvekst i år, mens kjøp av dagligvarer, mat og drikke vil øke med 1,9 prosent i verdi.
Dermed vil «øvrige varer», som omfatter det meste av pakkene under juletrærne, falle med hele 6,2 prosent.
Snart halvparten i november
Black Week ventes å løfte novembers andel av julehandelen til 47,2 prosent, den nest høyeste andelen som er målt.
«I år forventes det at redusert kjøpekraft hos forbrukerne vil gjøre at flere vil starte julehandelen under Black Week med å jakte gode tilbud», skriver NHO Service og Handel i sin pressemelding.