Prisveksten for dagligvarer i Storbritannia nådde hele 14,7 prosent i oktober. Det er nok en ny rekord, og stadig er det for tidlig å vurdere når prisveksten har nådd toppen, melder Reuters og viser til markedsanalysefirmaet Kantar.
Ifølge Kantar vil britiske forbrukeres årlige pengebruk på dagligvarer øke med hele 682 pund – drøyt 8.000 kroner etter dagens vekslingskurs – dersom de fortsetter å kjøpe de samme varene.
I oktober var det prisene på varer som margarin, melk og hundemat som steg raskest.
Kantars tall viser også at 27 prosent av britiske husholdninger nå melder at de sliter økonomisk – en dobbelt så stor andel som i november i fjor.
EMV-hopp
Verdien av dagligvarene som ble solgt i 12-ukersperioden frem til 30. oktober var 5,2 prosent lavere enn i tilsvarende periode i fjor.
Samtidig er den britiske inflasjonen nå tosifret – med en konsumprisvekst på 10,1 prosent i september.
Salget av dagligvarekjedenes egne merkevarer (EMV), som typisk er rimeligere enn andre produkter, bykset imidlertid 10,3 prosent i løpet av en fireukersperiode til 30. oktober, ifølge Kantar. De aller billigste EMV-produktene hadde en salgsvekst på hele 42 prosent.