<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dagligvareprisene stiger raskere enn noensinne

Britene har aldri tidligere sett lignende prisvekst for dagligvarer. Samtidig er andelen husholdninger med økonomiske problemer doblet siden i fjor høst.

Publisert 8. nov. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 187 ord
NÅR STADIG NYE REKORDER: Prisveksten for dagligvarer i Storbritannia. Foto: Bloomberg

Prisveksten for dagligvarer i Storbritannia nådde hele 14,7 prosent i oktober. Det er nok en ny rekord, og stadig er det for tidlig å vurdere når prisveksten har nådd toppen, melder Reuters og viser til markedsanalysefirmaet Kantar.

Ifølge Kantar vil britiske forbrukeres årlige pengebruk på dagligvarer øke med hele 682 pund – drøyt 8.000 kroner etter dagens vekslingskurs – dersom de fortsetter å kjøpe de samme varene.

I oktober var det prisene på varer som margarin, melk og hundemat som steg raskest.

Kantars tall viser også at 27 prosent av britiske husholdninger nå melder at de sliter økonomisk – en dobbelt så stor andel som i november i fjor.

EMV-hopp

Verdien av dagligvarene som ble solgt i 12-ukersperioden frem til 30. oktober var 5,2 prosent lavere enn i tilsvarende periode i fjor.

Samtidig er den britiske inflasjonen nå tosifret – med en konsumprisvekst på 10,1 prosent i september.

Salget av dagligvarekjedenes egne merkevarer (EMV), som typisk er rimeligere enn andre produkter, bykset imidlertid 10,3 prosent i løpet av en fireukersperiode til 30. oktober, ifølge Kantar. De aller billigste EMV-produktene hadde en salgsvekst på hele 42 prosent.