<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
MED LUFTIGE SALGSTALL: For første gang solgte Nike sko og klær for over 12 milliarder dollar på tre måneder. Bildet er fra en Nike-butikk i San Francisco. Foto: Bloomberg

Nike og FedEx overrasker

Både Nike og FedEx slo forventningene. Fredag var en av aksjene 14 prosent høyere, mens den andre falt 5 prosent.

Publisert 25. juni 2021 kl. 16.16
Oppdatert 25. juni 2021 klokken 16.21
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 266 ord

Det kommer fortsatt nye kvartalsrapporter fra de store globale selskapene. Fredag meldte Nike at inntjeningen i den seneste tremånedersperioden ble på 93 cent per aksje. Tallet var 42 cent bedre enn ventet, og også topplinjen overgikk konsensusestimatet med god margin. Inntektene var for første gang i sko- og klesprodusentens historie over 12 milliarder dollar, tilsvarende 102 milliarder kroner. Ledelsen forklarte den hyggelige utviklingen med en gjenåpningsrelatert etterspørselsrekyl, samt en 73 prosent økning i nettbasert salg til forbrukerne. Nikes aksjekurs var opp med 14 prosent, kort tid etter at New York-børsen åpnet.

Også FedEx, som leverer pakker over hele verden, slo analytikernes topp- og bunnlinjeestimater. Inntjeningen på 5,01 dollar per aksje var imidlertid bare 2 cent bedre enn ventet. Toppsjefen varslet dessuten at veksten begrenses av vansker med å få tak i nok medarbeidere. I tillegg skal kapitalinvesteringene økes med 22 prosent i år, i et forsøk på å redusere forsinkelser i leveransene. Her svekket aksjekursen seg med 5 prosent.

En tredje aksje, Virgin Galactic, lettet og nådde stratosfæriske høyder, etter at USAs luftfartstilsyn ga tillatelse til å frakte betalende passasjerer ut i verdensrommet. Selskapet gjennomførte en vellykket romferd i mai, og det er første gang en slik tillatelse er gitt. Selskapet er del av britiske Virgin Group og ble børsnotert i oktober 2019. Siden den gang har aksjekursen nær femdoblet seg, inkludert en opptur på 16 prosent fredag ettermiddag.

For øvrig ble det kjent at Panasonic nylig dumpet alle sine aksjer i Tesla for 3,6 milliarder dollar. Den japanske elektronikkprodusenten var en tidlig investor i selskapet, i tillegg til å være en viktig leverandør av batterier til Teslas elbiler.