<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Børskjemper imponerer

Coca-Cola, General Motors, UPS, UBS og SAP overrasket positivt i tredje kvartal, mens HSBC og Xerox skuffet stort.

Publisert 25. okt. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 318 ord
SUKKER SELGER FORTSATT: Coca-Cola overrasket positivt i tredje kvartal, hovedsakelig som følge av prisøkninger. Foto: Bloomberg

Stanley Druckenmiller, som fra 1988 til 2000 forvaltet legendariske Quantum Fund, advarte nylig at vi «i beste fall» står overfor ti år med null avkastning i finansmarkedet. I tillegg mener han en global resesjon er mer sannsynlig enn noen gang på flere tiår. Milliardæren viste til høy inflasjon, renteoppgang, deglobalisering og Ukraina-krigen. Også anerkjente investorer som Michael Burry og Ray Dalio er svært pessimistiske.

For tiden preges aksjemarkedet imidlertid av kvartalsrapportene som hver dag blir offentliggjort av store børsnoterte selskaper. Tirsdag fikk HSBC et kursfall på 6 prosent etter å ha meldt om en 42 prosent svekkelse i resultatet før skatt, hovedsakelig grunnet økte tapsavsetninger og tap på salget av finansgigantens franske virksomhet.

I samme sektor steg UBS med 6 prosent. Den sveitsiske banken bommet på analytikernes inntjeningsestimat i andre kvartal, men gjorde det litt bedre enn ventet i perioden juli-september. Bunnlinjen ble på 1,7 milliarder dollar, 600 millioner mindre enn for et år siden.

Også tyske SAP fikk et kursløft på 6 prosent. Programvareleverandøren opplever høy etterspørsel etter skybaserte løsninger, og tallene for tredje kvartal imponerte. Ledelsen opprettholdt dessuten sin «guiding» for hele året.

I tillegg fikk vi en strøm av rykende ferske regnskap fra USA. Blant selskapene som la frem tall var Coca-Cola, General Motors og UPS betydelig opp på New York-børsen ved firetiden tirsdag. Xerox-kursen stupte derimot 19 prosent, mens 3M og General Electric sto på stedet hvil.

En rød tråd i de nye kvartalsrapportene er at de som klarer å heve sine priser uten å svekke etterspørselen nå gjør det. For eksempel økte Coca-Cola sine inntekter med 16 prosent, selv om antallet solgte enheter bare steg med 4 prosent. Drikkevareprodusenten tror inflasjonen vil forbli høy gjennom 2023.

Xerox ble derimot hardt rammet av en sterkere dollar og kostnadsinflasjon. Kombinasjonen bidro til at driftsmarginen krympet fra 4,2 til 3,7 prosent, og både topp- og bunnlinjen skuffet. Som om ikke det var nok senket ledelsen sitt estimat for årets inntekter og kontantstrøm.