Merket for God Design 2004

God design skaper konkurransefortrinn for ellers like produkter gjennom å gjøre produktene gode å bruke samtidig som de blir fristende å kjøpe. Gjennom prisen Merket for God Design vil Norsk Designråd synliggjøre vellykkede designprosjekt for å inspirere til bruk av profesjonell design. I år ble det lansert en ny kategori - Design for alle - med målsetting om et mer inkluderende samfunn. Produkter og løsninger for brukere med mange forskjellige behov er tatt hensyn til i designprosessen. Det var dessverre ingen som nådde opp til å bli nominert her, men kategorien åpner for spennende løsninger og utfordringer.

Her er noen av vinnerne som er verdt å merke seg:Kronprinsesse Mette Marit er Norsk Designråds høye beskytter. Hun har ved en rekke anledninger uttrykt spesiell interesse for god, norsk design og har uttalt at estetikk er en viktig del av livet: - Jeg tror god design og god form har mange funksjoner, både i det offentlige og det private rom. Det aktiviserer sanseopplevelsene våre og kan bidra til å gjøre ting mer funksjonelle. Det finnes mye bra norsk design, og det ligger mye bra potensial i det norske designmiljøet, noe vi bør støtte oppunder.MERKET FOR GOD DESIGNJølstad begravelsesbyrå - vakker og utradisjonell bruk av blomster Juryens begrunnelse Jølstad Begravelsesbyrås grafiske profil har fått en vakker design som er imponerende godt gjennomført i postalt og trykt materiale. Annerledes og sensuell bruk av blomster i fotografiene der roen i bildene gir positive og subtile signaler for mennesker i en vanskelig situasjon. Fin logoutforming. Den grafiske profilen har bidratt til å gjøre innlemming av nye byråer i kjeden enklere.Bedrift: Jølstad Begravelsesbyrå Design: Virtual Garden Design Mack smrpty sommerøl Juryens begrunnelse smrprty - eller summerparty - mener vi er blant de mest kreative løsninger som er gjort i norsk bryggeribransje. Navnet er en SMS-forkortelse, og konseptet for det visuelle uttrykket spiller også på ungdommelige språk- og formuttrykk. Kartongen på "sixpacken" utnytter display- og trykktekniske muligheter på en optimal måte. Mack har valgt å bruke design som ett av sine viktigste konkurransefortrinn. Dette mener juryen er en svært fornuftig markedsstrategi.Bedrift: Macks ØlbryggeriDesign: Tank DesignFiggjo Hval risskje Juryens begrunnelse Figgjo Hval er et velkjent produkt - en risskje - som er gitt en spesiell vri. Vinkelen for enden av skaftet gjør at risskjeen kan balansere, noe som utvider bruksmulighetene betydelig. Den kan brukes som små fat i anretninger for fingermat, snacks, sauser og oljer. Designen er begrunnet i flere bruksområder som utfordrer brukernes oppfinnsomhet.Bedrift: Figgjo ASDesign: Olav JoaFiggjo Egg Juryens begrunnelse Figgjo Egg har en spesiell og skulpturell form som er morsom og skaper oppmerksomhet og spenning. Lokkene bidrar til å gjøre serveringssituasjonen høytidelig. Formspråket kombinerer geometrisk stramhet og organisk form på en vennlig måte. Serviset representerer reell nyskaping i restaurantbransjen.Bedrift: Figgjo ASDesign: Jens Olav HetlandTa ut denne hvis for mye Safari - sølv for barn Juryens begrunnelse Safari sølvbestikk for barn er en morsom, frisk og nyskapende bestikkløsning som integrerer emalje og preg på en særpreget måte. Dette oppleves som et vesentlig sprang innenfor et segment som preges av svært tradisjonell tankegang.Bedrift: Th. Marthinsen Sølvvarefabrikk Design: Gress Designbyrå ASHødnebø Stian Spisestue Juryens begrunnelse Møbelkolleksjonen Stian ble utviklet til Hødnebøs 100-års jubileum og representerer en markant nyorientering mot et moderne formspråk. Spisebordet står frem som et vakkert bord med utpreget håndverkskvalitet, blant annet i form av treplugger i sammenføyningene. En slisse mellom bordplaten og bena bidrar også til å gi bordet særpreg.Bedrift: Hødnebø ASDesign: Terje LindahlNominert til Hedersprisen for god design Break Juryens begrunnelse Break er et venteromsmøbel med en oppsiktsvekkende detalj i form av en kileformet åpning i setet. Dette gjør Break til et møbel man gjerne snakker om, og det enkle grepet fungerer utmerket både på et psykologisk og fysisk plan. Designen har et konsekvent, grafisk uttrykk med en selvforklarende form som er veldig original i sin grunnleggende enkelhet. Den lille brekken i ryggen gjør at den visuelt sett fungerer godt også bakfra, og gjør at den tåler å stå fritt i rommet.Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk ASDesign: norway saysNominert til Hedersprisen for god design O.Disk lampe Juryens begrunnelse O.Disk er en utelampe for offentlig miljø som har et iøynefallende, lett og skulpturelt design som gir en visuell merverdi i forhold til standard lysarmaturer. Den har en ytre ring og en lysende disk som spiller flott sammen. Den ryddige designen ivaretar lampens estetiske dimensjon på dagtid, samtidig som lampen har en flott lyseffekt når mørket faller på. Designen er brukt på en positiv måte for å differensiere O.Disk fra konkurrerende produkter. Det er også en fordel at lampen tilpasser seg skiftningene i dagslyset.Bedrift: Noral ASADesign: Design (Pool)/Jean Pierre VitracNominert til Hedersprisen for god design Juryens begrunnelse EXPO NOVA - ny design etter 40 år i bransjen Det nye retailkonseptet for Expo Nova Møbelgalleri har utsøkte kvaliteter som speiler vareutvalget i den eksklusive møbelbutikken. Konseptet spiller på to bærende elementer; elegant typografi der det legges spesiell vekt på X'en, og vakre fotografier av utsøkte, toppkvalitets naturmaterialer som blant annet brukes på pris- og informasjonslapper. I tillegg finnes det suppleringselementer. Det sobre preget kontrasteres av kraftig fargebruk på skiltene i butikken. Den grafiske designen og retailkonseptet som helhet bidrar til å tydeliggjøre merkevaren Expo Nova som leverandør av moderne møbler med høy kvalitet.Bedrift: Expo Nova Møbelgalleri ASDesign: Mission Design AgencyHedersprisen for God Design Helly Hansen Shorehike Hedersprisen for god design 2004 skilte seg ut fra første stund, i følge juryen. Produktet utmerker seg som nyskapende, funksjonelt og med en klar identitet.Juryens begrunnelse: Helly Hansen Shorehike er en proff seiler- og surfesko med stor nyhetsverdi, flere innovative detaljer og et oppsiktsvekkende utseende. Skoen er en spennende nyutvikling både innen segmentet og for bedriften, og skiller seg klart fra sine konkurrenter blant de store, internasjonale merkene. Shorehike oppfyller brukerbehov med en lest og oppbygging som gir god støtte i alle situasjoner, god gripeevne og drenering under fotsålen. Skoen er komfortabel, lett og myk, og utseende, materialbruk og finish holder et høyt nivå. Den visuelle designen er stilig, helhetlig og aggressiv, og forteller om skoens funksjoner. Alt dette skaper et produkt som har internasjonal nyhetsverdi og gjør Helly Hansen Shorehike til en verdig vinner av Hedersprisen for God Design.Bedrift: Helly Hansen ASAProsjektdeltakere:Richard Collier (Head of Business Units)UNGE TALENTERKonkurransen retter seg mot norske designstudenter, og man kan delta inntil tre år etter avsluttet studium. I alt deltok 73 designere og prisvinnerne ble utropt på Designdagen 2004. Arbeidene deres samt 23 andre utvalgte arbeider ble vist på en utstilling i etterkant. - Det er utrolig hvor høy kvalitet de ulike produktene holder. Dette er designere vi garantert vil se mer av i fremtiden, uttalte prosjektleder Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd og viser til innovative og spennende produkter innen felter som industridesign, transportdesign, møbel- og konfeksjonsdesign.PRISVINNER A.R.M.S. - Adaptive Responsive Muscle Support A.R.M.S. er en kolleksjon av smart undertøy som forsterker brukerens muskelkraft etter slag, ved spasmer og lignende. Med et stigende antall eldre mennesker vil rehabilitering etter slag bli stadig viktigere i velferdssamfunnet. Forkortelsen står for "Adaptive Responsive Muscle Support" og betegner metoden der innvevd elektroaktiv polymer ved hjelp av sensorer og elektroder skaper kunstig muskelstyrke og forsterker brukerens evne til å utføre bevegelser. Designeren har sett et behov og utnyttet ny teknologi på en nyskapende måte. Hun har også gitt plaggene behagelig funksjon og god estetisk form.Designer: Anne Britt TorkildsbyØkodesign PRISVINNER DeLuxe - utendørs minikjøleskap DeLuxe er et minikjøleskap som kan henges utenfor vinduet. Det er ment for hybelboere og urbane mennesker uten plass til et vanlig kjøleskap. Kjølefunksjonen får energi fra et solcellepanel, og varmen fra kjølingen kan brukes til å varme opp et minidrivhus med plass til små nytteplanter. Som et alternativ kan topplokket også ha plass til en liten gressplen. Solcellene er montert hver for seg, noe som gir mulighet til å bruke dem i et grafisk mønster. Dette gir kjøleskapet en visuell kvalitet som kan gjøre det til et positivt ikon for solceller som alternativ energikilde.Designer: Kari AandalTa ut den hvis for mye Hederlig omtale Book liggebenk Book er en stor benk du kan oppholde deg i. Liggebenken kan arrangeres på ulike måter slik at du kan sitte og ligge i forskjellige posisjoner. Ved hjelp av tekstiltrukne, fargede puter som "blad" i boken kan brukeren selv forme sitt liggelandskap. Formuttrykk og materialbruk er iøynefallende, klart og rent, og møbelet har en sosial dimensjon som inviterer til fri bruk og lekenhet. Designeren har tenkt gjennom alternative løsninger.Designer: Synnøve Eiksund Hildre