Merket for God Design 2005

Merket for God Design er den ledende utmerkelsen for design i Norge og tildeles bedrift og designer for et produkt utviklet i fellesskap. Utmerkelsen er en anerkjennelse for vellykket bruk av design som et strategisk virkemiddel i produktutvikling og markedskommunikasjon. Prisen er ment som et kvalitetsstempel til bruk i markedsføring. En annen viktig målsetting er å inspirere næringslivet til økt bruk av design for å skape konkurransedyktige produkter og løsninger for forbrukerne. Gode produkter kjennetegnes ved at de ivaretar produktets funksjonelle, tekniske, økonomiske og estetiske sider, at de tar markeds- og miljømessige hensyn, og at de er inkluderende for brukere med mange forskjellige behov. Samtidig ser man etter produkter med særpreg og nytenking, og som har en designmessig god kvalitet. I år var det levert inn 149 arbeider til vurdering, hvorav 28 ble premiert. Her følger et utvalg med noen av juryenes begrunnelser.

Publisert 13. feb. 2006 kl. 14.48
Oppdatert 14. des. 2013 klokken 07.30
Lesetid: 7 minutter
Artikkellengde er 1523 ord
HEDERSPRISEN FOR GOD DESIGNSweet ProtectionKlesserien CrusaderHjelmene Trooper Halfcut og FullcutGRAFISK DESIGNEkebergrestauranten og Uniform ASSteen & Strøm Drift AS og Strømme Throndsen designSteen & Strøm MagasinDogA Norsk Design- og Arkitektursenter og Scandinavian Design GroupKLASSIKERPRISEN FOR GOD DESIGNGenial babypose - VOKSI-posenBedriften Ullkorga ASEn hegre på bordetUNGE TALENTER 2005Syngende puffPuff fra Fido IndustridesignFørstehjelp i pappdesignerne Magne Ekerum Høiby og Jan Fredrik SchønheyderINDUSTRI DESIGNJordan AS har i samarbeid med Fido utarbeidet tannbørsten Step 1Asono ASMØBELDESIGNTipo - L.K. Hjelle Møbelfabrikk ASNorway Says
fikk prisen for to produktserier: klesserien Crusader og hjelmene Trooper Halfcut og Fullcut. Dette er produkter for ekstremsportsutøvere innen snowboard og fristyle skikjøring med ekstra høye krav til kvalitet og image. De er utviklet for et konkurranseutsatt, internasjonalt marked med mange profilerte merkevarer, og produktene tilhører den absolutte toppdivisjonen. Sweet Protection har satset langsiktig på design, og de har alltid brukernes behov som utgangspunkt for designprosessen. er formet med kompromissløs oppmerksomhet rundt ergonomi, bevegelighet og funksjonalitet. Materialer og glidelåser er hentet blant det beste på markedet, men de er i tillegg tilført funksjonelle og visuelle detaljer som er oppfinnsomme og særpregede. Utførelse og detaljering er godt gjennomført, og fargevalget er med på å bygge brukernes image. Utradisjonelle mønsterkonstruksjoner og skjæringer med sirkulasjonssøm gir ultimative bevegelsesmuligheter. representerer teknisk og designmessig innovasjon på høyt nivå. Karbon og formstøpt plast er kombinert på en vellykket måte, og materialenes egenskaper utnyttes til å skape et optimalt produkt både funksjonelt og estetisk. Hjelmene er lette, sitter godt på hodet og virker trygge. Alle detaljer er gjennomtenkt og godt designet. Visuelt sett skiller hjelmene seg ut i bakken, og pakning og grafisk presentasjon bygger opp under helheten.Kompromissløse produkter som forhåpentligvis bringer Sweet Protection langt i det internasjonale markedet. står bak den grafiske profilen for Ekebergrestauranten i Oslo. Den er gjennomført med høy detaljeringsgrad, og profilen bidrar til å få frem stedets sjel og historie. Fargevalget harmonerer med arkitekturen og kommuniserer historisk modernitet. Logosymbolet er sterkt, sirkelen kombinerer et markant funkiselement med et mer nåtidig preg. Samarbeidet mellom designbyrå og interiørarkitekt har bidratt til at de publikumsnære elementene, som menyer, serviettholdere og smørpapir, kommuniserer profilen på en utmerket måte. står bak den nye grafiske profilen for . Profilen er distinkt og godt gjennomført og oppleves visuelt som stilren og elegant. Den signaliserer et tradisjonsfornemt magasin i motsetning til kjøpesenter og bidrar på sitt vis til å reetablere magasinets status. Profilens forskjellige elementer er vakkert applisert på ulikt materiell. Det er lagt vekt på utformingen av &-et i logotypen, og monogrammet, som bygger på et gammelt Steen & Strøm-emblem, har et klart særpreg og brukes med stor oppfinnsomhet. Fargebruk og typografi bygger opp under helheten, som kommuniserer tradisjon, eksklusivitet og kvalitet. Den basiske renheten med grafiske elementer utelukkende i sort og hvitt får profilens elementer til å stå ut i hverdagen. Bruken av monogrammet på bæreposene er står sammen bak logoen for DogA - Norsk Design- og Arkitektursenter. Den har et sterkt og helhetlig uttrykk med en distinkt form som springer deg i øynene. Bokstavene "OG" er stilt på høykant og gitt en form som gir assosiasjoner til en menneskefigur og møteplass. Logoen står utmerket alene og bærer langt på vei profilen på egen hånd. Fargepaletten gir mulighet for stor variasjon, samtidig som logoen har så stor symbolkraft at den fungerer uansett farge.Prisen gis til bedrift og samarbeidende designbyrå for produkter utviklet i fellesskap. Produktet må ha vært på markedet sammenhengende i minst 10 år, fortsatt være i produksjon og selge godt. Den deles ut innenfor kategoriene industridesign, tekstil- og konfeksjonsdesign, møbeldesign, grafisk design, digitale løsninger og design for alle.Denne gangen klarte ikke juryen å velge, og Klassikerprisen for God Design gikk til tre ulike produkter: VOKSI-posen, skrivebordslampen Heron og møbelserien Jazz Collection. har, med sin enkle og geniale design, vært småbarnforeldres favoritt i 20 år. Ideen til babyposen fikk gründeren Bodil Korshamn midt på 1980-tallet. - Jeg satt plutselig lys våken i senga og visste nøyaktig hvordan jeg skulle lage en funksjonell, fleksibel og varm pose for småbarn, forteller hun. Den klassiske VOKSI-posen kan vokse med barnet, fungerer som bærebag, teppe og som sommer- eller vinterpose, og representerte en revolusjonerende nyhet innen babyposesjangeren. Siden 1985 er det solgt tusenvis av poser til norske småbarnsforeldre hvert år, og posen eksporteres også til Danmark og Sverige, men all produksjon foregår fortsatt i Rindal kommune i Møre og Romsdal. er med sine 20 ansatte en viktig arbeidsplass i kommunen.Også skrivebordslampen Heron er kjent for mange. Lampen ligner like mye en skulptur som en lampe, og designer Isao Hosoe har hentet inspirasjon fra hegrens form.Vi ønsket å utvikle en lampe med et nytt formspråk, men som samtidig baserte seg på den teknologien Luxo er kjent for. Dette baserer seg på en armteknologi som sikrer at lampehodet alltid blir stående parallelt i forhold til bordplaten, og en reflektorløsning som sikrer et godt og riktig arbeidslys uten blending, sier produktgruppesjef Morten Dahl-Hansen i Luxo, som står bak Heron. Lampen kom på markedet i 1995 og ble raskt en suksess. Fortsatt selger den veldig godt og kommer i stadig nye, tidsriktige farger. - Heron er et produkt med særpreg, og suksessen viser at det å satse på spennende design også kan gi produktet et langt liv. Ikke minst står lampen på mange offentlige kontorer, sier Dahl-Hansen. Det er ikke første gang Luxo får en Klassikerpris. Også i 1993 stakk bedriften av med den høythengende prisen, da for sin klassiker L1.Denne prisen retter seg mot studenter ved norske og utenlandske skoler innenfor fagfeltene industridesign, produkt- og transportdesign, møbeldesign og strukturell pakningsdesign samt konfeksjonsdesign. Man kan delta i inntil tre år etter avsluttet studieDe unge designerne er lekne og viser en enorm bredde og fantasi, og de er genuint engasjerte i produktene de presenterer. Det er veldig betryggende for norsk industri å se at den unge garde kommer med så mange nye og spennende innspill, sier prosjektleder Therese Hegsvold Andersen i Norsk Designråd. Hun forteller at årets seks mottakere av hedersutmerkelsen presenterer et bredt spekter innenfor designfaget.En av de kanskje mest oppsiktsvekkende vinnerne finner vi i klassen for møbeldesign. er en krysning mellom et møbel og et instrument. Møbelet gir fra seg ulike kulyder når du setter deg på den. Puffen omtales i juryens kjennelse som en eneste stor overraskelse. Tanken var at en stol ikke nødvendigvis trenger å være bare en stol. Det finnes uendelig mange sittemøbler som alle gjør samme nytten. - Derfor tenkte vi at vi kunne rokke ved folks forestillinger og skape et overraskelsesmoment. Reaksjonene fra hvilende besittere har vært mange, forteller Morten Kildahl. Sammen med Merete Nes og Øvar Svendsen står han bak Puffs design. Den unge designeren forteller også at hver puff har forskjellige toner som påvirkes av hvordan du setter deg, og at man dermed kan spille sammen på hver sin Puff.En annen av årets utmerkelser gikk til for deres design av CO.DA - Consept for disaster aid. CO.DA er et system av transportkasser og produkter for avfallshåndtering på feltsykehus utviklet for Røde Kors. Serien, som erstatter flere ulike produkter, sørger for en mer effektiv, enklere og mer miljøvennlig bruk ute i felten. - Vi ønsket å føre to ytterpunkter sammen; nemlig noe så sårbart som papp, og noe så ekstremt som førstehjelp i et katastrofeområde, sier Ekerum Høiby. Han opplyser at de to designerne har jobbet tett med Røde Kors for å få assistanse i de behovene som måtte melde seg i krisenødhjelpssituasjoner. - Dette er diplomprosjektet vårt på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, så det er utrolig morsomt å ende opp med en slik utmerkelse, forteller Ekerum Høiby. Hovedtema var å vise at design kunne utnyttes til mer enn livsstilsprodukter. beregnet på barn i alderen 0-2 år.Konseptet er spesialutviklet for barn i tre aldersgrupper opp til åtte år. Step 1 innbyr til lek, og det brede skaftet er spesielt gripevennlig for små barnehender. Skaftet har gripetekstur i definerte områder, det er kort slik at det ikke kommer for langt inn i munnen, og håndtakets bredde gjør at det er godt å bite i. Fargekombinasjonen er fin, samtidig som tannbørsten har et rent og fint uttrykk. Step 1 er en innovativ løsning som kombinerer barnelekens kvaliteter med de funksjonskrav voksne stiller til et slikt produkt. har i samarbeid med Norway Says utviklet MP3-spilleren Mica. Dette er den første som er utviklet i Norge, og er blitt et ikonprodukt som skiller seg ut med en visuell identitet som menneskeliggjør teknologien. Micas særpreg og smykkekarakter bidrar til at den oppleves som et imagemessig alternativ til mer kjente konkurrenter.Uttrykket er nyskapende og innovativt og navigasjonen enkel med én hovedknapp og tre tilleggsknapper på baksiden. Displayet er skjult når spilleren henger rundt halsen. Den gummierte overflaten er god å ta på, og den sterke identiteten gjør den til et smykke som blir lagt merke til. har i samarbeid med designet Tipo sofa og stol som juryen betegner som en innovasjon som sitteopplevelse. Møbelet har et helhetlig formuttrykk der detaljeringen skaper det lille ekstra. I bruk "sprekker" møblene opp og avslører et frodig indre i flatene i møtet mellom sittepute og rygg, som er markert med et fargerikt kontrasttekstil. Dette gir Tipo kvaliteter som gir særpreg i et stort internasjonalt marked preget av hard konkurranse.