De nye topp-intervallene

Glem 4x4-intervaller, nå er det 30-15 som gir best treningseffekt, mener forskere.

Foto: Scanpix

- 30-15 er intervallformen som ser ut til å gi lengst tid i den høyeste intensitetssonen, sier idrettsfysiologisk testleder ved Høgskolen i Lillehammer, Joar Hansen til dn.NB!30-15 betyr 30 sekunder høy belasting(evt. høy fart) etterfulgt av 15 sekunder lav belastning(50 prosent innsats).Han ser ikke bort fra at dette kan bli en "bombe i treningsmiljøet".- Mange sverger til vel til tradisjonelle drag på fire-fem minutter for å få bedre oksygenopptak. Men kanskje 30-15 er veien til høyere oksygenopptak for enkelte, sier Hansen som har testet metoden på sykkel innendørs.Resultatet av testene viser at snittet i gruppen viste at 30-15 ga høyere snitt-O2 enn de andre intervallformene, men Hansen ønsker ikke å konkludere med at det er slik for alle.Slik gjør du: Ifølge avisen anbefales det at man varmer opp 20 minutter, kjører intervallene 30-15 i ti minutter, 2-3 min pause - før 1-2 nye intervallrunder, og deretter nedkjøring på ti minutter.-> HegnarSPREK gir deg siste nytt innen trening. FØLG OSS PÅ FACEBOOK HER!