Hun bygger dine Birken-muskler

Skuffende snømengder har gjort barmarksesongen lenger for mosjonistene. Men man trenger ikke kun ha fokus på rulleski og elghufs. Skitrening kan også fint gjøres inne i sal.

Christina Engebretsen. Foto: Kristin Øygard

Interessen for langrenn har de siste årene eksplodert, og mosjonistene går mann av huse for å sikre seg startnummer til neste års renn. I år har mangel på snø utsatt skisesongen. Da er det viktig å finne gode alternativer.Friskis & Svettis er treningskjeden som lengst har satset på gruppetrening i sal for de skiinteresserte, og har de siste tolv årene hatt sin populære "ski/stasjon"-time på timeplanen.Forbedrer skiformen Ifølge utdanningsansvarlig i Friskis & Svettis, og instruktør på kjedens skitime på Majorstua i Oslo, Christina Engebretsen, er det stor interesse for tilbudet. Stort sett går timene for fulle hus.- Grunnen til at vi startet timen var at vi så at mange av våre medlemmer var glad i å gå på ski og ønsket å forbedre skiformen. Innledningsvis trodde vi at det kun skulle være trening visse årstider, men interessen var helt fra starten så stor at det med en gang ble et tilbud hele høst- og vårsesongen, forteller Engebretsen til HegnarSPREK.Hun påpeker at timen er et supplement til kondisjonstrening, og forteller at mye av timens fokus er på styrke, stabilitet, balanse og bevegelighet.- Jeg var selv med på å utvikle konseptet, hvor vi gikk ut fra langrennsløperes behov og koblet det opp mot Friskis&Svettis Jympa/Stasjonstrening. For å skape en troverdig treningsform var det også en forutsetning at de som leder timene skal ha et sterkt engasjement og en egen interesse for langrenn, sier Engebretsen, som selv var aktiv langrennsløper til helt opp i 20-årsalderen.- Jeg bruker også skikompetansen til min mann, Knut Engebretsen, som leder timene sammen med meg, ettersom han fortsatt går aktivt på et nokså høyt nivå, forteller hun.Et sosialt preg Timen på Friskis&Svettis varer i 100 minutter, og er dermed noe lenger enn vanlige saltimer. Treningen er lagt opp rundt langrennsløperes behov for styrke- og stabilitetstrening for overkropp, balanse, spenst, kondisjon og innbaning av bevegelsesmønster fra ski, i tillegg til bevegelighetstrening.- Treningen har nokså høy belastning, og det er en forutsetning at man er i god fysisk form for å ha bra utbytte av treningen, sier hun, og påpeker at timen også har et sosialt preg.- Mange har trent her i flere år, og praten og humor er viktige innslag. Vi prater og gjennomgår av og til en del skitekniske detaljer, snøforhold, løypesituasjon og tips før renn, forteller Engebretsen.For øyeblikket er det kun senteret på Majorstuen og i Heminghallen, som tilbyr timen. I tillegg har Friskis&Svettis Asker og Bærum på Gjønnes og i Sandvika timer på planen som tiltrekker mange skiinteresserte. Interessen er svært stor og timene går stort sett for fulle hus.- Hvem er det som deltar på disse timene?- Først og fremst skiinteresserte i alle aldre, og mange er mosjonister som går skirenn ala Birken, sier instruktøren.- Det har også utviklet seg til å bli litt av en generasjonstrening, der spreke godt voksne kommer sammen med spreke skiungdommer. Alderen er altså fra slutten av tenårene til godt over 50-årene. Det er også en stor andel menn - større enn hva som er vanlig i ulike former for gruppetrening til musikk, forteller Engebretsen.Fikk eksperthjelp Også på Elixia finner man skitrening i sal, og for å sikre et godt og spennende produkt samarbeidet treningskjeden med den tidligere langrennsløperen Anette Bø da de skulle utvikle timen.- Fit for skiing kom for første gang på Elixia i 2008, som et treningsalternativ til de som like å gå og stå på ski, forteller Johanna Fredriksson i Elixia til HegnarSPREK.- Timen består av kondisjon og styke rettet mot skiaktiviteter, med fokus på balanse, koordinasjon og kjernemuskulatur, sier Fredriksson, som videre forteller at det er opp til hvert senter om de ønsker å tilby timen, men at den tidligere år har vært en suksess.På SATS tilbyr de ikke noen spesifikk time rettet som skientusiastene, men produktsjef Halvor Lauvstad forteller at treningskjeden tilbyr flere timer som likevel vil passe godt inn som grunntrening for målgruppen.- Blant annet har vi sykkerintervalltimer som bidrar til økt slagvolum og økt O2-opptak, samt klasser med utholdende styrketrening, som for eksempel Nike Get Strong, forteller Lauvstad.- I tillegg har vi en rekke personlige trenere med ekstra kursing innen utholdenhetstrening, som kan bidra med relevant styrketrening for bedre kondisjonsprestasjon, og selvsagt kondisjonstrening på tredemølle og på våre stakemaskiner som er svært spesifikk staketrening med ordentlige skistaver, sier han, og forteller også at kjeden over nyttår starter opp utendørs løpeklasser i samarbeid med Nike.