Når bør du velge smoothie?

Konseptsjef Jeanette Roede i Grete Roede deler tre sunne smoothieoppskrifter med deg - og forteller deg når du bør innta drikken.

Foto: Grete Roede

- For å få så gode resultater av treningen din som mulig, er det lurt å tenke på hva du spiser og drikker før, under og etter trening, sier konsept- og kommunikasjonssjef i Grete Roede, Jeanette Roede til HegnarSprek.Smoothies er et godt alternativ som mellommåltid.Før trening- Generelt er det greit å innta et lett måltid eller spise seg behagelig mett 2-3 timer før man skal trene. Litt tettere opptil treningen kan en smoothie kan være et godt alternativ, sier Roede.Hun viser til at drikken gir mye væske, protein fra yoghurt og karbohydrater fra frukt og bær. I tillegg vil du få i deg mye sunne og nyttige antioksidanter fordi den er laget på frukt og bær.- Smoothien gir godt med energi i form av karbohydrater som raskt kan tas opp i kroppen. Ingrediensene er snille mot magen fordi de har et lavt fruktsyreinnhold og et nokså lavt fiberinnhold. Det betyr at du kan drikke en smoothie relativt tett opptil trening, uten å få problemer med magen, forklarer Roede.Etter treningMen også etter trening kan drikken gi deg det du trenger når kroppen skal hente seg inn igjen.- Kroppen er svært mottagelig for næringsstoffer rett etter trening, og det er smart å spise i løpet av en halvtime, sier Roede.Gjør du det sørger du for at karbohydratlagrene i musklene fylles opp igjen slik at du får mer energi til neste treningsøkt.- Proteiner lagres i musklene slik at muskelvevet repareres igjen og påfyll av væske gir bedre sirkulasjon og transport av næringsstoffer og avfallsstoffer til og fra musklene, forklarer hun.Det beste av alt er også at smoothie er sunt, enkelt og rimelig, mener Roede.Men hun er rask til å påpeke at de neste par timene etter trening bør du spise et større måltid, med både proteiner og rikelig med karbohydrater.- Det finnes ulike typer kjøpe-smoothies i butikkhyllene, hva tenker du om disse?- Velger du å kjøpe en smoothie i stedet for å lage den selv, så husk å sjekke innholdsdeklarasjonen, sier Roede.Drikken skal hovedsakelig bestå av ren frukt uten tilsatt sukker og med begrenset innhold av juice og fruktsaft.- Noe av det som gjør en smoothie sunn, kommer hovedsakelig fra skall og fruktfiber som sjelden finnes i vanlig fruktjuice, sier hun.Helt til slutt får du tre av Jeanette Roedes beste smoothieoppskrifter. Scroll deg ned for å se.Tre supre smoothie-oppskrifter1. Havresmoothie1 porsjon:1 dl druejuice1/2 dl biola naturell2 ss havregryn1 ts linfrø1/2 dl frosne blåbær1/2 bananSlik gjør du:Kjør alle ingrediensene i en blender eller hurtigmikser til en jevn blanding. Drikkes straks!2. Grønnsak-smoothie1 porsjon:1/4 avocado1/2 agurkSaften av 1/2 lime1 neve ruccola1 grønt eple50 g grønne druer uten steinisbiterSlik gjør du:Skrell og del opp ingrediensene i mindre biter og raspe eplet.Ha alle ingrediensene i en blender eller kjøkkenmaskin, og kjør til smoothien får en jevn og drikkbar konsistens. Server straks!3. Tyttebærsmoothie2 porsjoner:2 dl rørt og ferdigsukret tyttebær - frossen2 dl tranebærsaft2 dl Ja-vaniljeyoghurtSlik gjør du:Bland alle ingredienser i en blender og kjør til du har fått en tykk og deilig smoothie. Hell over i glass og pynt med litt ekstra tyttebær på toppen.