Røkke har spart 50 mill. på trening

For over et år siden inngikk Aker et samarbeid med Norges Skiforbund verdt 60 millioner kroner. Det har gitt avkastning for Røkke-konsernet.

Aker-ansatte forbedrer skiteknikken i Val Senales. Foto: CIK Media

For i overkant av et år siden opprettet Aker en egen aktivitetsside for konsernets ansatte og inngikk en avtale med Norges Skiforbund verdt 60 millioner kroner - over fire år. Det har gitt avkastning.- Vi har økt friskhetsgraden med 0,5 prosent. Det tilsvarer sparte kostnader på 50 millioner kroner, sier Stine L. Hattestad Bratsberg. Og forklarer at de har målt sykefraværet hver eneste måned i hver eneste Aker-bedrift, og i snitt har alle gått ned med 0,5 prosent gjennom hele året.Hattestad Bratsberg sitter som daglig leder i Aker Achievements(et elitesamarbeid med Norges Skiforbund), og jobber med utviklingen av AkerAktiv, en aktivitetside med tilgang til treningsportal for selskapets ansatte.- Hva tenker du om resultatet?- Skal jeg være helt ærlig så var det den målsettingen vi satte oss da vi gikk i gang med prosjektet, sier Hattestad Bratsberg.Hun legger ikke skjul på at hun underveis har fleipet internt om hun har lagt "hodet klart til hogst" ved å sikte så høyt, men det er for lengst glemt.- Det er veldig, veldig morsomt å se hva vi sammen har klart å oppnå, sier Hattestad Bratsberg.Overskudd og friskhetHun forteller at det for Aker har vært viktigst å motivere folk til en aktiv livsstil, fordi de har tro på at det gir mer overskudd og friskere medarbeidere.Og presiserer at de er ute etter å nå alle - og at de er mest opptatt av trening som en fin fritidsaktivitet.- De som trener fem ganger i uken er ikke vår hovedmålgruppe. Det er alle de andre, sier Hattestad Bratsberg.Under portalen Akeraktiv.no har selskapet har samlet all den kunnskap de har tilgang til gjennom utøvere, trenere, ledere, leger, ernæringsspesialister med mer - og gjort den tilgjengelig for deres ansatte.- Vi har for eksempel ikke laget reklamefilmer, men brukt den samme tid og mulighet med løpere og støtteapparat til å filme gode tips og råd til våre ansatte. Disse ligger på portalen, forklarer Hattestad Bratsberg.Utover dette blogger både utøvere og støtteapparat - noe som er tilgjengelig lesestoff for de ansatte.- Det er helt opp til hver enkelt hvor mye kunnskap man velger å hente ut og bruke for å motiveres til en sunnere livsstil.FriskhetsambassadørI tillegg til tips og råd er det også en aktivitetsregistrering på portalen.- Her trekkes det ut "Friskhetsambassadører" månedlig, forteller Hattestad Brattsberg.Friskhetsambassadørene er de som for reise på samling med utøvere og støtteapparat - og som får mulighet tilegne seg kunnskapen i praksis.- Disse har som oppgave å formidle det til lærer til sine kolleger og motivere til en sunn livsstil, legger hun til.Hittil er det utdannet 135 Friskhetsambassadører gjennom AkerAktiv. (NB! Artikkel fortsetter under bildet).- Hvordan har tilbudet påvirket de ansatte?- Vi har gjort en studie med Markedshøyskolen og de kan ikke påvise direkte effekt, men de kan vise til at det motiverer brukerne og at de som allerede er inne i løsningen er godt fornøyd med den og bruker den relativt hyppig, sier Hattestad Bratsberg.Hun forteller at det er over 100 treff i måneden fra de mest aktive brukerne.Per i dag er informasjonen på portalen kun tilgjengelig på norsk, noe som gjør det vanskelig for ansatte som ikke har norsk som morsmål til å delta. Men det er noe Hattestad Bratsberg jobber med.- Ellers er det bare ved å lytte til ansatte se hvor mange som deltar i det vi gjør. Det var over 400 ansatte med på Skarverennet i år og over 100 med på Rallarrittet (felles sykkeltur over Rallarvegen), sier hun.Deler på kompetansenI tillegg til at bedriften har oppnådd motiverende treningsmål blant sine ansatte og økt friskhetsgraden betydelig, har AkerAchievements gjennom et samarbeid med Norges Skiforbund som formål å motivere og engasjere lokalt ved å dele på deres kunnskap rundt i det ganske land.- Da snakker vi om spisskompetanse som lokale idrettslag overhodet ikke har råd til å hente inn til sine lokale lag, sier Hattestad Bratsberg.Hun kan fortelle at kunnskapstraileren (Smøretraileren) har vært på 20 stoppesteder i år, 14 i fjor og at den har besøkt lokale skiklubber.- Hvert sted har vi hatt to landslagsløpere som har trent med barn og unge, en enæringsspesialist og smørere som har holdt kurs for de frivillige(foreldrene). I tillegg har vi har hatt motivasjonskurs og næringslivskurs flere av stedene, forteller Hattestad Bratsberg.Samarbeidet med NSF gir også hver av utøverne mulighet til å gi 50.000 kroner til en klubb som har hjulpet dem opp og frem dit de er i dag.- Klubbstøtten går til øremerkede ting og det kartlegges om mål nås, legger hun til.Team AkerTil tross for at hovedmålsettingen siden oppstart av akeraktiv.no har vært å nå bredden, har Aker i år opprettet et eget pilot prosjekt - Team Aker for de aller mest treningsinteresserte i bedriften.- Mange har meldt seg på der også, forteller Hattestad Bratsberg.Team Aker består av en gjeng superspreke gutter og jenter på tvers av Aker konsernet.- De trener sammen, og får tilgang på kunnskap og kompetanse som andre amatørprofflag kanskje ikke får tilgang til, sier Hattestad Bratsberg.Målet er at Team Aker skal samle de som vil satse og gjøre dem gode sammen. Det er flere av dem som vil gå både Birkebeinerrennet og Marcialonga.Men det skjer mer...Fremover ønsker AkerAktiv å inkludere fotballen, og gjøre portalen til en enda bedre prestasjonsportal for deres ansatte.- Vi tror at de beste innen idretten har mye å lære våre ansatte og motsatt, avslutter Hattestad Bratsberg.*Stine L. Hattestad Bratsberg driver selskapet Pure CSR - som jobber med samfunnsansvar og er leiet inn til Aker for å gjøre denne jobben.NB! Aker har om lag 15.000 ansatte (inkluderer alle selskap hvor Aker er inne som en betydelig eier). Brukerne av portalen i dag er:- Aker Solutions, Det Norske, Aker Seafoods, Norway Seafoods, Aker Clean Carbon og Aker Floating Production.- Converto og Stream.(Kjell Inge Røkke eier 67,8 prosent av aksjene i Aker.)FØLG HARD, SPREK & SUNN PÅ FACEBOOK!