Det er ikke for sent å snu utviklingen hvis du er på vei mot type 2-diabetes. Å legge om livsstilen er bra for både deg selv og samfunnet, skriver Dagbladet.I dag har over 350.000 nordmenn ifølge avisen en tilstand som kalles prediabetes eller nedsatt glukosetoleranse, som gir risiko for å utvikle type 2-diabetes. Statistikken viser at halvparten av de som har dette utvikler diabetes innen ti år.Ulike eksperter har forskjellige meninger om nøyaktig hva man bør spise for å unngå livsstilssykdommen. Lege og kostholdsekspert Fedon Lindberg mener at et kosthold med mye raske karbohydrater er negativt.
1. Transfett øker risikoen for diabetes. Transfett forstyrrer effekten av de normale essensielle fettsyrene. Dette har mye å si i forhold til betennelsesreaksjoner i kroppen.2. Rødt kjøtt, og spesielt bearbeidet kjøtt, er relatert til økt risiko. Ikke ha mer enn opptil to måltider med rødt kjøtt per uke, og bearbeid det skånsomt.3. Spis så mye naturlig, ubehandlet mat som mulig. Unngå for mye ferdigmat og bearbeidet kjøtt som pølse, salami og bacon.4. Spis mer fisk.5. Mange plantenæringsstoffer har positiv effekt. Ha et stort og variert innslag av fargerike grønnsaker og annen plantemat (nøtter, frukt, belgfrukter, urter og krydder) i kosten.6. Velg fullkorn når du velger brød, bakst, pasta og frokostblandinger. Reduser inntaket av karbohydrater i form av sukker, hvit ris, poteter, pasta og fint brød. Bruk kli og hvetekim hvis du ønsker den gunstige effekten av fullkorn.7. Velg belgfrukter så ofte som mulig som tilbehør ved siden av fisk/sjømat, fjærkre og kjøtt.8. Tenk sunn fornuft. Varier kostholdet så mye at du får i deg nødvendige næringsstoffer, og at du unngår å få i deg mye av noe som er skadelig.Kilde: Dagbladet