Landeveisrytter i Joker Merida, Stian Remme, hadde aldri vært med på et terrengritt før, men gikk likevel av med serieren i Birkebeinerrittet i 2011. Han har gitt magasinet Birkebeiner'n tips til seks gode sykkeløkter.Remme har også ett generelt råd:- Start opp litt tidligere med treningen slik at en slipper skippertakene på slutten. Sett av tid til trening og varier økter og aktivitet. Glem aldri leken! Minn deg selv på målet og gi deg selv en fin premie om du klarer det, sier han til magasinet.
3 økter for ferskingen1.2.3.3 økter for den mer erfarne1.2.3.
1,5-2 timer med intervaller i slakk motbakke. 4 minutt x 3-6 repetisjoner med gode pauser, 5 minutter. Begynn rolig på den første for så å øke. Den siste skal være den hardeste. 2-3 timer rolig tur der du øver på å stå på lette gir i noen korte bakker. 3-4 timers langtur med fokus på lette gir på flatene og noen styrketråkk i bakkene underveis. 3-5 minutt x 3-5 repetisjoner, med 50 i tåkkfrekvens. Gode pauser mellom. Bakkeintervaller. 4 repetisjoner x 8-10 minutt. Flatintervaller. 40 sekunder full gass/20 sekunders pause x 10 repetisjoner. 10 minutters pause. Kjør 2-4 serier. Finn en eller to treningspartnere og øv på par/lagtempo. Kjør rulle i 10-20 sekunders føringer hver. 10-15 minutter x 3-4 repetisjoner. Fokuser på å kjøre tett, jevnt og teknisk. Ikke i rykk og napp. Er du sterk tar du lengre føringer.Kilde: Birkebeiner'n