Fellesferien er rett rundt hjørnet, og mange lengter etter sol, sene kvelder og lange, slappe dager på stranden eller i skjærgården. Personlig trener Cornelis Elander mener likevel at de aller fleste bør prøve å få ryddet plass i kalenderen til noen treningsøkter i løpet av sommeren.- Alle kan ha godt av litt ferie og hvile, men det er klart at man bør få på plass litt trening - også om sommeren, sier Elander, som selv bor og jobber i Hollywood.- Vi har alle, forhåpentligvis, trent og slitt oss gjennom hele året, og da er det jo litt trist om man skulle risikere å miste mye av den gode effekten man har bygget opp, påpeker han til HegnarSprek.Trener man to til tre ganger i uken resten av året, mener Elander at det ikke nødvendigvis vil være så vanskelig å komme tilbake etter 3-4 uker med treningsfri. Han påpeker likevel at det vil kunne ta litt tid.- Jeg vil derfor anbefale alle å trene litt, også på ferie. Man kan godt gjøre sommertreningen litt kjappere og kortere enn vanlig, og heller trene oftere, forteller den personlige treneren.- 5-10 minutter med en gang man står opp, og gjerne hver dag, med for eksempel noen push-ups, sit-ups, eller som jeg har vist på bloggen min tidligere; - og du er i boks. Jeg er villig til å vedde på at vi alle har fem minutter å avse selv på ferie, påpeker Elander. Som Hollywood-treneren selv påpeker, er det omtrent umulig å finne et treningssenter sør for Berlin. Det kan by på problemer for nordmenn som ofte foretrekker å sette kursen mot Sør-Europa om sommeren. har Elander flere ganger skrevet om enkle øvelser man kan bruke for å komme i form ute i det fri. Ett av hans beste tips til ferien er å kjøpe en treningsstrikk man kan ta med på turen.- Da har du plutselig et lite gym i kofferten. Ikke gjør treningen altfor seriøs og kjedelig, slik at du etter et par dager er lei og vil ha totalfri, men rør på kroppen og pass på at du får utført noen essensielle øvelser og bevegelser, påpeker Elander.- På denne måten vedlikeholder du kroppen og formen sommeren igjennom, og sørger for at du ikke får et "sjokk" når du er tilbake på ditt lokale helsestudio, sier han. Elander anbefaler også å kombinere for eksempel sightseeing med trening.- Det kan være overraskende hvor mye du kan få ut av en sykkeltur, der du samtidig opplever omgivelsene rundt deg, tipser han.- Hopp i sjøen eller bassenget sammen med venner og familie, og ha det gøy. Det kan være mye trening i ting og situasjoner vi kanskje ikke tenker over, og det er ingen grunn til å bare sitte stille i solen - fire uker i ett strekk. Jeg velger å tro at det kan bli litt kjedelig for de fleste i lengden, sier Elander. Også på kostholdsfronten er det lett å kaste alle gode vaner på dør når man har sommerferie. Her har den personlige treneren noen gode råd, og advarer særlig mot mye alkohol.- Jeg var den første treningseksperten i Norge som nok litt "upopulært" uttalte at alkohol regelrett er gift for kroppen, noe flere av mine kolleger senere har hengt seg på. Det er kanskje ikke hva folk flest liker å høre nå rett før ferien, men det er ikke anbefalt med fredagsfyll fra morgen til kveld, fire uker i strekk, påpeker Elander.Han oppfordrer også til å fortsette med et sunt og godt kosthold, og tipser om å spise mye frukt og grønt.- Når man for eksempel oppholder seg i varmere strøk kan dette føles mer passende, og det kan være en bra måte å sørge for at du får i deg nok kalorier og næring på - selv om man skulle miste litt av appetitten i varmen.- Pass også på at du får i deg nok riktig drikke, som vann. Øl er for eksempel vanndrivende, og vil over tid ikke hjelpe på vanntapet man kan oppleve, i tillegg til at det ikke har en god effekt på kroppsformen, sier Elander.