Alder ingen grense for trening

- Det er aldri for sent å begynne å trene, sier universitetslektor Hilde Lohne-seiler.

Publisert 12. juli 2012 kl. 10.12
Oppdatert 16. des. 2013 klokken 19.35
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 193 ord
Foto: Scanpix

- Allerede fra midten av 20-årene blir utholdenheten vår dårligere: reduksjonen er på 1 prosent per år hvis vi lever et inaktivt liv, noe som altså betyr at kondisjonen blir redusert med 10-20 prosent over en 10-20 årsperiode. Men forskning har vist at vi kan bremse denne reduksjonen med halvparten hvis vi holder oss aktive, sier universitetslektor ved Universitetet i Agder, Hilde Lohne-Seiler til dn.Den prosentvise fremgang vil avhenge av alder, både når det gjelder styrke og kondisjon.- Hvis man som godt voksen starter med systematisk trening (3 ganger i uken) over 12 uker kan man øker styrken og kondisjonen med hele 10-20 prosent etter tre måneders trening. Jo eldre vi blir, jo viktigere er det å belaste muskulaturen for å tåle mer, så du skal trene så du kjenner det, sier Lohne-Seiler.- også eldre har god effekt av tøff styrketrening, du skal ta i 80 prosent av det du klarer å løfte, så det er ikke akkurat pingletrening vi snakker om. men gevinsten er stor: Eldre får en vanvittig økning i styrken hvis de trener styrketrening jevnlig over tid, understreker høyskolelektoren.Akkurat nå: Over 3.8.65 følger HegnarSPREK på Facebook. Bli fan du også!