Få fem treningstips fra atletene

Det er snart duket for sommer-OL i London. Se hva du kan lære av atletene for å få opp formen.

Publisert 9. juli 2012 kl. 13.03
Oppdatert 16. des. 2013 klokken 19.31
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 432 ord
Foto: Scanpix

Selv om et olympisk gull kan kjennes langt unna rekkevidde, betyr det ikke at du ikke kan komme i gullform.Så hva skiller deg fra hvordan en profesjonell atlet ser på trening?Under har vi samlet fem viktige treningstips du kan lære av profesjonelle idrettsutøvere.1. Fokusér på følelser, ikke utseendetNår profesjonelle atleter oppnår gode resultater skyldes det noe helt annet enn vekt og kjolestørrelse.- Hvis du forteller en atlet at noe vil gjøre dem raskere eller få dem til å holde ut lenger, vil de høre etter, sier personlig trener Heather Guith.Atleter fokuserer på ting som positivt kan påvirke følelsen de får når de konkurrerer.2. Få hodet med!OL kommer bare hvert fjerde år, så for å holde motivasjonen oppe trenger atleter en rekke holdepunkter.- Noen visualiserer løpsdagen, andre gjentar mantra eller etablerer et ritual for å skjerpe sansene.- Uansett hvilken situasjon man befinner seg i ligger det i en atlets natur og konkurrere, ikke bare mot andre, men også mot seg selv, sier treneren Tom Corradino ved Absolute Performance Training i New York.3. Se på mat som drivstoffDu kan neppe få i deg 8.000 kalorier om dagen, uten at det påvirker midjemålet, slik OL-svømmer Ryan Lochte kan. Men du kan forandre ditt syn på hvordan du ser på mat.- En idrettsutøver ser på mat som noe mer enn fôr. Vedkommende ser på mat som drivstoff. Når man ser på mat som en energikilde, og ikke noe en søker trøst i, belønner seg med eller som fienden, er det mindre sannsynlig at du spise for mye, sier Corradino.Det vil også føre til at du blir mer opptatt av å kombinere riktig mat med prestasjoner, mener treneren.For eksempel er det mye bedre å spise en proteinrik omelett enn sukkerrike pannekaker før du legger ut på en løpetur.4. Finn den rette treneren- Og finne den rette treneren, er som å date, sier Guith.- Ikke alle kommer til å kjennes riktige ut, men når du først treffer vedkommende, vet du at det er perfekt match.Hun anbefaler at man ser etter en trener som forstår målene dine og hva som gjør deg motivert.- Er du ikke på jakt etter en trener, finn en kollega, venn eller venninne, eller familiemedlem du kan trene sammen med, anbefaler Guith.5. Ikke la deg begrense av stereotyper- Gjør hva som helst, hvilken type sport eller aktivitet du vil, uten å tenke gjennom om du er god nok eller passer til sporten. Jeg vil heller at folk skal bevege seg enn at de skal være redd for å komme på trening, sier Guith.(Kilde: TheDailyMuse.com)Akkurat nå: Over 3.850 følger HegnarSPREK på Facebook. Bli fan du også!