Fysisk trening hjelper hjernen

Mental trim, fysisk aktivitet og mat har betydning for hjernekapasiteten din.

A jogger wearing Nike shoes runs along the Charles River in Cambridge, Massachusetts March 20, 2012. Nike, Inc. plans to release its third quarter fiscal 2012 financial results on March 22. REUTERS/Brian Snyder (UNITED STATES - Tags: SPORT BUSINESS) BRIAN SNYDER

Ifølge Mia Keinänen ved Norges Idrettshøgkole kan fysisk trening kalles for en mirakelkur for hjernen.- Det er gjort forskning på aktiviteter som løping og gåing, som har vist seg å ha godt kognitivt utbytte. Rolige, repeterende bevegelser gjør at hjernen går inn i et slags avslapningsmodus og skaper såkalte alfabølger som gjør at hjernecellene som sitter langt fra hverandre kobles sammen på nye måter. Det er derfor vi ofte har øyeblikk av forståelse når vi er ute og går eller løper, sier Keinänen til dagbladet.Forsker ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo, Andreas Engvig er enig:- Nylig fant en amerikansk forskergruppe økt volum av hippocampus, et kritisk hjerneområde for hukommelse, og bedret hukommelse hos eldre og voksne, som drev kondisjonstrening på tredemølle med moderat intensitet tre dager i uken, forteller Engvig.Under kan du se hvilken fysisk trening som er best for hjernen.Den beste fysiske hjernetrimmen:1. Gå regelmessige turer, og velg ruter du kjenner godt. Eksperimenter gjerne med tempo, men forsøk å holde en regelmessig fart turen gjennom.2. Ta deg en løpetur. Hold tempo rolig dersom du vil bedre tankevirksomheten.3. All bevegelse hjelper! Utfordre deg selv til å være aktiv - også i løpet av arbeidsdagen. Arbeid stående, beveg deg rundt på kontoret når du tenker og se på husarbeid som en mulighet til å få beveget deg samtidig som du tenker.(Kilde: Dagbladet)Akkurat nå: Vinn brettpadlerkurs fra Sup.no på HegnarSPREKs Facebook-sider.