Treningsekspert: - Kjør hardt i sommer

- Uansett hvor du skal - om det er til fjells, på hytta eller til varmere strøk, så er det alltid mulig å få trent og holde formen god, sier Artesia-trener Øystein Jensen.

Foto: Eline Hvamstad

- Nå som sommeren er over oss byr det på utfordringer i forbindelse med å holde formen ved like. Det finnes mange forklaringer på dette; mangel på treningsfasiliteter, andre gjøremål, sosialt samvær, for varmt, for kaldt osv. Men det finnes ingen gode unnskyldninger, mener personlig trener ved Artesia, Øystein Jensen.Han mener at uansett hvor du skal, om det er til fjells, på hytta eller til varmere strøk, så er det alltid mulig å få trent og holde formen god.- Nøkkelen er å ha en slagplan. Sett deg ned før ferien og planlegg treningen din, skriv ned hvilke dager og hvilke tider som du har tilgjengelig til trening, tipser jensen.Han tror mange vil føle at det er vanskelig fordi at det alltid kommer opp uforutsette ting under ferien, men sjansen for at man gjennomfører økten når den er spikret i kalenderen er mye større.- Ikke fall i den fellen at man før ferien sier til seg selv at "jeg bør klare å få trent litt". Da vil det mest sannsynlig være temmelig laber treningsfrekvens og treningskvalitet, påpeker treneren.30 minutter, 3 dager i uka.Jensen anbefaler sine klienter på Artesia "å gutse" skikkelig på sommertreningene.- Ved å kjøre høyintensivt slipper man nemlig unna med mye kortere økter, forklarer treneren og fortsetter;- Kjør steinhardt i 30 minutter, tre ganger i uka og formen vil holde seg fint gjennom de tre til fire ukene med ferie de fleste unner seg.Dette høres kanskje for godt ut til å være sant, men merk deg at intensiteten skal være HØY!Han forklarer at en fin måte å gjennomføre denne typen økt på kan være å plukke ut fire eller fem gode styrkeøvelser som man kjører i ett minutt hver i fire serier med et par minutter hvile mellom hver serie.- En variant for å øke intensiteten kan være å gjøre 20 repetisjoner på hver øvelse i fire serier og ta tiden på hvor lang tid du bruker. Da har man ikke bare en plan, men en tid å forholde seg til og forbedre. Så lenge man har et lite ledig areal innendørs eller utendørs, så kan man gjennomføre dette, tipser Jensen.Aktiv ferieEn ganske vanlig tankegang i forbindelse med ferien er at man får trent mye ved å gå tur.Dette er for de fleste friske mennesker en misoppfatning. Å gå i en time er IKKE god trening, sier Jensen.Han er enig i at det å gå er både trivelig og en aktiv måte å nyte naturen på, men så fremt man ikke snakker om lange fjellturer i bratt terreng så skal man ikke definere gåturen sin som trening, det er selvbedrag.- Jeg vil uansett anbefale alle å leke og være aktive utenom treningen i sommer. Spill volleyball, lek i vannet og spill fotball på løkka, tipser Jensen.Grill og kosTreningseksperten er for at man bruker grillen i sommer og nyter maten.- Når man griller, så har man en tendens til å la kjøttet være hovedfokus i måltidet og dermed kutte noe ned på tilbehøret. Dette fører til en middag med høyt proteininnhold og lavere fettinnhold på grunn av mangelen på stekefett under tilberedningen, forklarer Jensen.Han anbefaler at man bruker rotgrønnsaker og salat som tilbehør, så har man en god og balansert middag.NB! Forsøk å unngå søte desserter hver dag, bær kan også spises uten vaniljesaus og sukker.- Hva med alkoholinntaket?- Alkoholkonsumet går også opp under sommeren for mange av oss. Man skal kose seg litt ekstra, men vær nøye med å drikke ekstra mye vann når man nyter alkohol slik at kroppen ikke dehydreres, sier Jensen.Han anbefaler også at man er varsom med trening dagen derpå.- Den typen intensiv trening som jeg beskrev tidligere skal man ikke gjøre hvis konsumet dagen før var litt vel heftig. Det kan være direkte farlig. Er man i varmere strøk så er det en god ide å forsøke å legge treningen til tidlig morgen, da temperaturen er som lavest. Dersom det er mulig å trene innendørs er det best for å unngå overoppheting og dehydrering, avslutter treningseksperten.Akkurat nå: Over 3.974 følger HegnarSPREK på Facebook. Bli fan du også!