En masse klager på treningskjedene

Forbrukerombudet mener treningskjedene ofte går langt over streken når de forsøker å lokke kundene til sine sentre.

Foto: Scanpix

Forbrukerombudet mener treningsbransjen bruker villedende og mangelfulle opplysninger, prisgarantier og "vi-er-billigst"-påstander for å kapre kunder, skriver Dagens Næringsliv.- Vi har hatt massevis av klager på Elixia og Sats, sier Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til avisen.Blant annet har Elixia nettopp avsluttet en kampanje der de lovet "ingen binding" og lavere priser. Ifølge DN pratet de med adm. direktør Ståle Angell i begynnelsen av august, og han lovet da at bindingen var borte for godt. Likevel ble folk oppfordret til å melde seg inn innen 20. august, og på nett var "fristen" 31. august.Angell sier til avisen at Elixia alltid har hatt mulighet for medlemskap uten binding, men at det er først nå det markedsføres aktivt. Binder man seg ikke i tolv måneder må man betale en innmeldingsavgift. Denne ble satt opp fra 299 til 399 kroner fra 1. august.Også Sats har vært under Forbrukerombudets lupe. De mente treningskjeden drev villedende markedsføring da de tidligere i år påstod at de "spanderer den første måneden" og "kun 1,- for trening ut februar". Årsaken var at opplysninger om avtalevilkår som totalpris og bindingstid ikke ble oppgitt.Akkurat nå: Over 4.355 følger HegnarSPREK på Facebook. Bli fan du også!

Nyheter