En ny undersøkelse publisert i The American Journal of clinical Nutrituon har undersøkt hva det betyr for matvanene dine hvor mye kalorier du får i deg gjennom drikke. Studien, som har sett på matvanene til 13.000 amerikanere viser at at mye flytende kalorier henger sammen med flere faste kalorier fra mat, skriver Dagbladet.Flytende kalorier påvirker også hvordan man velger, og spising av snacks.- For gjennomsnittsnordmannen som har noen kilo ekstra og ikke er i veldig god form, er råd nummer en å holde seg unna både brus, fruktdrikker og søtet melk som sjokomelk. Det er heller ikke noe godt alternativ å erstatte brus med juice. Denne studien demonstrer på en fin måte hvor høyt energiinntaket kan bli når man hengir seg til denne typen drikke, sier professor i ernæring ved UMB, Birger Svihus til avisen.De mest ekstreme i studien fikk i seg hele 1.000 kalorier pr dag fra drikke, da ble drikker som juice, brus, melk, smoothies, energidrikker og milkshakes undersøkt.- Studien viser en sammenheng mellom kalorier fra drikke og økt inntak av annen energirik mat, men den viser ikke at kalorier fra drikke har en sammenheng med økt kroppsmasseindeks, sier klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo universitetssykehus Mette Svendsen til dagbladet.