Kristiansen: - Dette er like viktig som oppvarming

Tidligere løpedronning og langrennsløper Ingrid Kristiansen mener nedjogg er en effektiv restitusjonsprosess.

Publisert 12. nov. 2012 kl. 12.35
Oppdatert 16. des. 2013 klokken 22.27
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 434 ord
Ingrid Kristiansen jubler etter seieren på 10.000 meteren hun vant under VM i friidrett 1987. Foto: Per Løchen NTB / Scanpix

Kommentar: I dagens kommentar tar løpedronning Ingrid Kristiansenfor seg hvor viktig det er å jogge ned etter endt treningsøkt.Å jogge ned etter trening er like viktig som oppvarmingen. Dette gjelder forøvrig for alle som trener, ikke bare for løpere.Selv om du egentlig føler mest for å gå i dusjen, eller rett og slett bare ønsker å sette deg ned, vil du takke deg selv om du tok deg tid til å jogge ned.Å jogge ned er egentlig en effektiv restitusjonsprosess, -en prosess det gjelder å få i gang så snart som mulig. Det vil redusere stivhet i musklene, fjerner mer effektivt slaggstoffer i kroppen og forebygger skader.Å jogge ned består av ca. 10-15 minutter med avslappet jogging eller gange etter en konkurranse eller en treningsøkt. Jo hardere treningsøkten har vært, desto lenger trenger kroppen å jogge ned. Det finnes flere gode grunner til å legge inn nedjogg i treningsøkten.Forebygge svimmelhetDen viktigste grunnen til å jogge ned er at langsom jogging vill gradvis senke pulsen tilbake til et hvile nivå.Dersom du stopper å løpe for brått, stopper musklene, men hjertet ditt tilpasser seg ikke like fort. Det vil forsette å pumpe blodet raskt ut i kroppen, som vil samle seg nedi bena, noe som fører til at andre deler av kroppen mangler blod, for eksempel hjernen. Det er derfor mange løpere kjenner seg svimmel etter en lang (eller hard) løpetur.Redusere sårhet i muskleneÅ jogge ned motvirker også at musklene strammer seg etter treningen, avspenning med andre ord. I mange tilfeller vil det redusere muskelsårheten etter løping, vitenskapelig kjent som «Delayed Onset Muscle Soreness» (DOMS).Selv var jeg ganske flink til å jogge ned etter alle treninger jeg gjorde. Det tror jeg var en av årsakene til at jeg var lite skadet. Jeg var derimot ikke like flink til å tøye ut, hadde ikke så mye tro på at det hjalp, og de lærde strides fremdeles om dette.Les videre her: Å jogge ned er like viktig som oppvarmingenOm Ingrid Kristiansen: Ingrid la opp som toppidrettsutøver i en alder av 40 år (toppidrettsutøver i 25 år i to idretter langrenn og langdistanse løper).Etter endt idrettskarriere tok hun videre utdanning innenfor :KinesologiTverrfaglig utdanning innen spiseforstyrrelser«Kropp og selvfølelse»Treningsveileder utdannelse fra Norges IdrettshøgskoleIngrid har trent og fulgt opp noen av Norges lovende langdistanseløpere på 1990 tallet. De siste 10 år har Ingrid trent og inspirert kunder innen løping, ski, Nordic walking og trugegang. Hun opererer som PT innenfor løping og langrenn og kan inspirere og motivere, hun kan få «gull» av «gråstein». Hun holder foredrag for bedrifter hvor temaet er:"Hvordan sette seg mål og nå dem! Tankens kraft sterkere enn du tror."