Maten som holder huden ung

- Huden er vårt største organ. Den bør smøres innenfra så vel som utenfra, sier lege Berit Nordstrand.

Foto: Scanpix

Lege Berit Nordstrand sier til dagbladet at mange ikke er klar over at maten vi får i oss kan være til beskyttelse mot ytre påvirkninger som UV-stråler.Nå har hun utarbeidet en liste over matvarer som beskytter huden, spesielt mot sola.- Disse råvarene erstatter på ingen måte solkremens beskyttelse, men bidrar sammen til at huden din beskyttes bedre mot solskader. Råvarer rike på næringsstoffene på listen vil styrke hudens egen beskyttelse, slik at du oppnår mindre rødhet og en friskere glød, sier Nordstrand til avisen.Se eksempler på næringsrik mat for huden under.Maten som beskytter huden:- Extra Virgin Olivenolje. - Oljen bidrar med mer enn nødvendige fettsyrer for friske hudceller. Den byr også på á-tokoferol, polyfenoler, karotenoider, og fytosteroler. Dette kan ifølge Nordstrand beskytte mot gnistskader og dempe betennelsesreaksjoner i huden.- Tomater. - Det røde fargestoffet i tomater, lykopen, ser ut til å ha solbeskyttende effekt på huden, sier legen.- Sitroner, appelsiner og lime. - Råvarer rik på C-vitaminer styrker hudens barriere.- Mat rik på E-vitaminer. - Spinat, nepe, sennepsfrø, cayennepepper, mandler, solsikkefrø, asparges og paprikla er gode kilder til E-vitaminer, tipser Nordstrand.- Selenrik kost. - Selenrik kost aktiverer hudcellenes eget antioksidantforsvar og beskytter hudcellene mot å bli solbrente hudceller, sier legen. Eksempler på selenholdig mat er: crimini-sopp, torsk, reker, tunfisk, kveite, laks, egg og bygg.- Grønn te. - Stoffet epigallocetechin gallate i grønn te beskytter DNA mot skader fra UV-lys.- Sink. - Sink er kjent for sine helende egenskaper på vevskader, arr og sår i huden, sier legen. Eksempler på sinkholdig mat er: skalldyr, crimini-sopp, spinat, gresskarkjerner og sesamfrø.- Karotenoider. Finner du i matvarer som grønnkål, spinat og turnipsblader.- Flavonoidrike planter. - Absorberer UV-stråler og bidrar til beskyttelse av huden din i sola, sier Nordstrand. Spis druer, løk, hvitløk og mørk sjokolade.- Antocyaniner. - En type flavonoider med kraftig antioksidanteffekt og UV-beskyttende effekt i huden. Gode kilder er: bjørnebær, solbær, hyllebær, søte kirsebær, tranebær, blå druer, jordbær, bringebær, rødkål, rød eddik, aubergine og svarte bønner.(Kilde: Dagbladet)

Nyheter