Stor frokost kutter vekten

Flere kalorier til frokost og færre til middag kan hjelpe deg ned i vekt.

Foto: Scanpix

- Å spise mer til frokost enn til middag er det motsatte av hva de fleste av oss gjør. Likevel viser det seg å være gunstig, sier klinisk ernæringsfysiolog Mette Svendsen ved Oslo Universitetssykehus til dagbladet.Hun refererer til en studie av forskere fra Tel Aviv som nylig er publisert i det anerkjente tidskriftet Obesity.Studien konkluderer med at tidspunktet for når vi inntar flest kalorier om dagen har påvirkning på vekten vår.Deltakerne i studien var 93 overvektige kvinner, som ble delt inn i to grupper: begge gruppene skulle følge en slankediett på 1.400 kalorier. Forskjellen var at den ene gruppen skulle spise 700 kalorier til frokost, 500 til lunsj og 200 til middag, mens den andre gruppen gjorde motsatt.Førstnevnte gruppe oppnådde høyere vekttap enn sistnevnte. Forsker Daniela Jakubowicz påpeker at det viktig at frokosten består av mye protein for å sikre langvarig metthetsfølelse.Eksempler på ett 700 - 500 og 200 kaloriers dagsopplegg:Frokost:2 skiver fullkornsbrød110 gr tunfisk4,5 dl skummet melkEn liten melkesjokoladeLiten salat med mozarella, tomat og basilikumAmericanoTotalt: 701 kalorierLunsj:140 gr grillet kyllingbrystLitt melon3,5 dl cola lightEn skje lettmajonesBuljongsuppeGrønn salat med balsamicovinagretteTotalt: 502 kalorierMiddag:Eggerøre av to eggehviterAmericano5 skiver kalkunbrystTotalt: 215 kalorier(Kilde: Dagbladet)

Nyheter