Slik "deffer" du deg til sommerkroppen

Bygg muskler og mist fett. Tren og spis riktig.

Publisert 30. april 2014 kl. 08.28
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 312 ord
Ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat Therese F. Mathisen tror mange gjør den samme feilen når de prøver å bli mer definert.- Mange tror de bare må spise mindre, men da vil man oppleve å miste nesten like mye muskler som fett, sier Mathisen til VG.Hun har bakgrunn som tidligere styrkeløfter og fitness-utøver, og har flere tøffe "deffe" perioder bak seg.- Redusert matinntak gir signaler om lite tilgjengelig energi, og kroppen begynner å forbrenne fra egne lager, inkludert muskelmassen. Prosessen som brenner muskler kan kraftig bremses ved å trene tung styrke, med fokus på øvelser som går på store muskelgrupper, som knebøy og markløft, sier Mathisen til VG.Ernæringsfysiologen får støtte av personlig trener Martin Norum.- Man må ikke trene styrke for å gå ned i vekt, men det er utrolig dumt om man ikke gjør det, fordi da mister man også muskelmasse. Nette resultat er da at forbrenningen reduseres, og derfor bør styrketreningen være hovedfokus, sier Norum.Han mener det er like viktig at man passer på at kroppen får riktig mat, samtidig som man ligger i underskudd.- En typisk feil er at kostholdet ikke står i stil med hva som ønskes av resultater. Man kan trene så mye man vil, men uten å spise rett mat og i rett mengde skjer det lite med formen. Samtidig er det viktig å være konsekvent og ta tiden til hjelp, og det er lettere om man gjør en endring som ikke er for ekstrem, sier Norum.Mathisen peker på at man bør ha et kaloriunderskudd på 500 kalorier om dagen for å gå ned i vekt, og at det ikke er hipp som happ hvor de resterende kaloriene kommer fra.- Når man går ned i vekt, bruker kroppen mer protein fra musklene. Derfor kan man redusere muskeltapet ved å innta mer protein, opp mot to gram pr kilo kroppsvekt, sier leder av ernæringsavdelingen på Olympiatoppen, Ina Garthe til avisen.