Den nyeste trenden på godterifronten er at produsentene lager produkter som ikke bare er søtt, men også salt - i kombinasjon, ifølge VG.- Slike produkter kan føre til en psykisk avhengighet. Det har på en måte samme virkning som narkotika på hjernen, sier forsker og forskningsdirektør Einar Risvik ved matforskningsinstituttet Nofima til avisen.Årsaken skal være at når man kombinerer salt, surt og bittert, sammen med søte smaker, skapes det som kalles en kontrastforsterkning. Hjernen søker stadig mer stimuli, noe som fører til at man vil ha mer og mer.Ifølge forfatter Michael Moss, reporter i avisen New York Times, og mannen bak boken "Salt, Sugar, Fat", tilsetter industrien akkurat den mengde salt, sukker eller fett som gjør oss avhengige.- Fett, sukker og salt er ferdigmatprodusentenes hellige gral. Industrien forsker på hvor mye sukker, fett og salt maten må ha for å selge maksimalt, sier Moss i et TV-intervju med Democracy Now.