+ mer

Mercedes ser lyset

Ny lysteknologi skal gjøre kjøreopplevelsen langt sikrere fremover, spesielt når farten øker.

Mercedes-Benz arbeider med ny lysteknologi som skal bidra til økt sikkerhet på veiene. Teknologien går under navnet Intelligent Light System, og tilpasser seg de rådende kjøre- og værforhold samt øker førerens synsvidde med opptil 50 meter, ifølge den tyske bilprodusenten.Lyssystemet inneholder variable, styrbare frontlykter med fem ulike lysfunksjoner. Bi-xenon nærlys blir kombinert med et nytt landeveislys som gir et bredere og sterkere lys i venstre veikant. Dermed øker førerens siktområde med rundt ti meter. Dette gir bedre orientering i mørket og mulighet for raskere respons når andre trafikanter krysser kjørebanen, hevder Mercedes.Når hastigheten overstiger 90 km/t (over), kobles automatisk det nye motorveilyset inn og effekten i xenon-lampene økes fra 35 til 38 watt. Ved en hastighet på 110 km/t økes rekkevidden av de øvrige lyskasterne. Resultatet er at det oppstår en lyskjegle som belyser hele veibredden i en lengde på opptil 120 meter. I sentrum av denne lyskjeglen kan føreren se rundt 50 meter lenger enn med konvensjonelt nærlys.Forbedrede tåkelys lyser opp den høyre kjørebanehalvdelen mer effektivt samtidig som den brede lysfordelingen reduserer reflekslyset fra tåken. Tåkelysene forblir tent opp til en hastighet av 100 km/t. Det aktive kurvelyset fungerer både på nærlys og fjernlys, og følger rattets bevegelser. I svinger blir veibanen opptil 90 prosent bedre belyst, heter det.Funksjonen svinglys gjør at en av de to tåkelysene tennes automatisk når føreren betjener blinklyset eller dreier på rattet. Dermed blir sikten til siden forlenget med rundt 30 meter. Svingelysfunksjonen fungerer opptil 40 km/t.

Motor