+ mer

To supre kjøremaskiner

PRØVEKJØRT: Godt verktøy er halve jobben. BMW og Audi har laget hvert sitt potente leketøy. BMW Z4 og Audi TT 3,2 får gliset til å gå hele veien rundt.

Langkjøring kan ofte bli langtekkelig og heller kjedelig, men som i mange andre sammenhenger er godt verktøy halve jobben. I høst har vi tittet nærmere på flere biler som alle byr på rett så artige stunder bak rattet. Først ut, i august, var vi på landeveien med

fra Audi.Her så vi nærmere på det motoralternativet som naturlig nok ventes å bli volumselgeren for denne bilen, nemlig den velkjente 2-liters TFSI-motoren som Audi også benytter i en rekke andre modeller. I Audi TT og som i andre modeller yter denne motoren 200 turboladede hester, mer enn nok til å sikre en artig kjøretur.Senere har vi også kikket på, en glimrende kjøremaskin som byr på det meste en bilentusiast kan ønske seg. Siden disse to modellene byr på mye av den samme kjøreopplevelsen, og i tillegg effektmessig er svært like, er det ikke unaturlig å trekke visse sammenligninger.
Liten bil, diger motor
Prikken over i'en får man selvsagt først når toppmodellene gås nærmere etter i sømmene, slik vi nå har gjort. Kan du ta deg råd til merprisen på 213.200 kroner ut over det Audi forlanger for 2-literen, får du en 3,2-liters V6 å vise til under panseret. Med en startpris på nærmere 700.000 kroner har du en rekke biler å velge i mellom, inkludert Z4. Utgangspunktet for våre to biler er prismessig rimelig svært likt - 680.900 kroner for Audi TT 3,2 mot 683.000 for BMW Z4.Fra vårt første møte med Audi TT i 2-liters drakt, kan vi trygt fastslå av mereffekten (50 hestekrefter) du henter ut fra toppmodellen 3,2 V6 på ingen måte oppleves grensesprengende. Man skulle kanskje tro at spranget fra 2 til 3,2 liter skulle oppleves større, men det gjør det altså ikke. Det skyldes at 2-literen til Audi tross alt leverer 200 hester, takket være litt ekstra pustehjelp. Momentmessig er de heller ikke langt fra hverandre.
Dyre ekstra-hester
Med dagens avgifsregler, koster V6-modellen (over) deg 213.200 kroner ekstra. Samtidig gjør snittforbruket et merkbart byks i negativ retning, noe som naturligvis merkes når 60-liters tanken fylles opp. Ved blandet kjøring slurper TT 3,2-liter i seg rundt en liter per mil, mens du på langkjøring klarer å presse forbruket ned mot 0,8 liter per mil. Ved bykjøing må du regne med gode 1,3 liter mila. Disse tallene er imidlertid svært sammenfallende med hva vi ser hos BMW, som for Z4s vedkommende lover et blandet forbruk på 0,89 l/mil, bykjøring til 1,3 liter/mil og landeveiskjøring til 0,65 l/mil.
Kos på landeveien
Men la oss glemme tallene for en stund, og heller se på noe av hva bilene har å by på. Uansett bilvalg - moro er det.Med TTen, som med BMW Z4, taler sekseren sitt tydelige språk. Begge høres litt ekstra "sinte" ut. I BMW Z4 (over) har man hentet ut 15 hester mer enn i Audi TT, men så har TT til gjengjeld 0,2 liter større slagvolum å vise til. Ingen av disse ulikhetene merker du imidlertid stort til. Begge er suverene landveismaskiner som byr på kjøreglede i bøtter og spann, takket være biltypen, vektfordeling, motoriseringen samt det siste innen teknologi. For de som liker detaljer, klarer vi ikke unngå å sette fingeren én ting som skiller BMWen fra Audien - lyden. BMW har lang tradisjon med velklingende maskineri, og rekkesekseren som blant annet benyttes i Z4 er intet unntak. For all del - flatt jern med en Audi TT 3,2 er nok til at enkelte snur seg, men akustikken kan neppe sies å være like velklingende som hos konkurrenten.
Firehjulstrekk
Der Audi TT eventuelt taper noe terreng i forhold til det rent akustiske, tar TTen igjen med renter når det gjelder veigrep - som må kunne sies å være hakket viktigere enn godlyden. TT 3,2 leveres med firehjulstrekk som standard, noe du ikke får på Z4. Og for de som måtte lure - TT 2.0 TFSI er, per dags dato, heller ikke tilgjengelig med firehjulstrekksystemet Quattro, men dette vil trolig komme etter hvert.
Ren, skjær moro
Slik vi tidligere har vært inne på, gir nye TT deg mye moro bak rattet. Akkurat det samme kan vi si om BMW Z4. Prislappen kan sikkert synes relativt stiv for enkelte, men du er garantert en kjøreopplevelse du ikke finner i en ordinær sedan eller stasjonsvogn. Begge sitter som klistret til veien, enten det står Audi eller BMW på logoen, noe vi blant annet kan takke en gjennomtenkt vektfordeling og et fornuftig hjuloppheng for. Når kjøreforholdene tilsier det, sørger Haldex-koblingen i Audi TT dessuten for at bakhjulene assisterer deg. Med BMWen må du stole på den tradisjonelle bakhjulsdriften, samt det som er av elektronikk. Maksimal moro får du naturligvis først dersom du skrur av antisladden, men da bør du også være rask på labben når det trengs.
Priser og utstyr
Audi TT 3,2 V6 starter på 680.900 kroner i billigste utførelse, da med sekstrinns manuell girkasse. Du kan med fordel vurdere DSG-giret, som gir deg sensasjonelt raske giringer og en tilnærmet uavbrudd akselerasjon. Dette bygger videre oppunder en sportsfølelse som allerede er meget god. Går du for dette alternativet, blir bilen 22.000 kroner dyrere. Vår demobil kostet 754.240 kroner, inkludert ekstrautstyr for 51.340 kroner.Nøyer du deg med "fattigmannsversjonen" av TT, går du 2-literen fra 467.700 kroner - da også med manuell giring. DSG er også tilgjengelig her, mot det samme pristillegget.BMW Z4 koster fra 683.000 kroner i coupé-drakt. I vårt tilfelle var bilen dessuten rigget med en konvensjonell automatgirkasse, noe som trekker ytterligere 21.000 kroner fra lommeboken din. Alt i alt endte prislappen her på 830.250 kroner, inkludert ekstrautstyr for nærmere 150.000 kroner.Skulle du få smaken på enda mer krefter, vil finnes også enda mer ekstreme varianter. Vi tenker da påog, på et senere tidspunkt i modellsyklusen, en enda heftigere utgave av Audi TT.Alle bilder: T.E.Oksum

Motor