+ mer

Testet: BMW X3 2.0d

PRØVEKJØRT: BMW har funnet tiden moden for en aldri så liten facelift av X3. Slik ser resultatet ut.

BMW X3 har vært å se på norske veier noen år nå, og produsenten har funnet tiden moden for en aldri så liten ansiktsløftning. X3 ser ut til å ha funnet sin plass i et premium-segment i en bilklasse hvor det etterhvert har blitt mange gode alternativer å velge mellom, men også hvor prisene og biltypene varierer stort. Med ytterpunkter som BMW X5 (fra kr. 796.800), Audi Q7 (fra kr. 846.000) og Mercedes-Benz ML (fra kr. 793.400) i den ene enden, og de mer "folkelige" variantene Toyota RAV4 (fra kr. 381.000) og Honda CR-V (fra kr. 427.000) i den andre, ser BMW X3 ut til å funnet seg en plass midt i mellom, i det minste rent prismessig.

Prisgunstige alternativer
Etter først å ha blitt introdusert med kraftigere 3-liters motorer, dukket etterhvert de mer prisgunstige 2-literne opp høsten 2004. Bensinmotoren 2.0i er nok et alternativ mange vurderer fordi dette har vært det rimeligste alternativet så langt. Med 2.0d har markedet også fått et rimelig dieselalternativ som gir bilen langt mer liv og krefter, og som kler bilens størrelse og vekt bedre enn bensinalternativet. Tall fraviser at 2.0d bare blir drøye fem tusenlapper dyrere dersom forslaget til nye bilavgifter blir vedtatt. Bensinalternativet må du imidlertid punge ut med snaue 50.000 kroner ekstra for, ifølge kalkulatoren.
Mer krefter
BMW X3 er med sine i overkant av 1600 kilo en relativt tung bil, og den bensindrevne toliteren kan på ingen måte kalles en kruttpakke. Med 2.0d under panseret får du en 150 hesters motor som maksimalt produserer 330Nm dreiemoment ved 2000 omdreininger, noe som utgjør en betydelig forskjell fra hva den bensindrevne motoren leverer ved samme turtallsområde. Som vi har sett i så mange andre tilfeller, er de moderne dieselmotorene velkledd for norske fartsgrenser. Kreftene leveres tidlig og holder seg rimelig bra et godt stykke opp på turtallsskalaen, samtidig som drivstofforbruket holdes i sjakk med et naturlig lavere turtallsområde enn det tilsvarende bensinmotorer opererer på.
Små visuelle endringer
Det er streng tatt ikke de helt store endringene å observerer med siste skudd X3. Bilen har fremdeles sine karakteristiske trekk, men noen av "nyhetene" finner du blant annet i fronten i form av flere lakkerte flater og nye lykter. Økt bruk av lakk er også stikkordet hva bakenden angår. Ellers er det ikke godt å se forskjell fra forgjengeren.BMW-interiøret er også velkjente saker. Her finner du det du leter etter stort sett med én gang, samtidig som materialvalg og finish gir inntrykk av god kvalitet og gjennomførte løsninger. Ingen store overraskelser her heller.Ekstrautstyrslisten inneholder som seg hør og bør en mengde godbiter. Blant disse er elektrisk oppvarmet ratt (bildet til venstre), en finesse som er meget behagelig på iskalde vinterdager. De viktigste funksjonene betjener du fra multifunksjonsrattet.Kjøreopplevelsen i BMW X3 2.0d er det heller ikke mye å utsette på. Høyere bil betyr naturligvis en høyere sitteposisjon og dermed bedre utsikt, men BMW har klart å beholde den gode kjøreopplevelsen selv om vi snakker om en "terrengbil". Dieselmotoren gjør en god jobb, og kler etter vår vurdering bilen utmerket. Alternativet er som nevnt den bensindrevne 2-literen, men denne har ikke på langt nær de samme kreftene ved lave turtall som diesel-broren kan vise til. Den sparer deg noen kroner ved innkjøp, men i daglig bruk er det ikke vanskelig å forstå hvorfor stadig flere får øynene opp for dieselalternativet.BMW X3 2.0d starter på 487.900 kroner, da med sekstrinns manuell girkasse. I vårt tilfelle kunne vi legge på ekstrautstyr som hengerfeste, multifunksjonsratt, oppvarmet ratt, varmeseter foran og bak m.m. for tilsammen 81.430 kroner.Alle bilder: T.E.Oksum.

Motor