+ mer

Ny SUV-utfordrer fra Peugeot

Peugeot har gått sammen med Mitsubishi om å lage en ny, firehjulsdreven utfordrer for det norske markedet. Her er Peugeot 4007.

Peugeot utvider sitt eksisterende modellutvalg med en bil skapt for norske forhold, SUVen Peugeot 4007. Modellen er resultatet av samarbeidet mellom Peugeot og Mitsubishi Motors Corporation og har plass til opptil syv personer. Bilen kommer til Norge i desember.Peugeot 4007 måler 4,64 meter i lengden, 1,80 meter i bredden og 1,67 meter i høyden. Bakkeklaringen er satt til 174 mm. Bagasjerommet rommer 510 liter (VDA-metode) med fem seter på plass. Dette kan økes til 1686 liter med kun forsetene i bruk. En fin praktisk detalj er den delte bakluken som gjør at lastehøyden for bagasjerommet kun er 60 cm over bakken.Den andre seteraden er delt 40/60 og kan flyttes 80 mm i lengeretningen. I tillegg til disse funksjonene kan hele seteraden foldes sammen vet hjelp av et par enkle grep. Bilen inneholder også en rekke praktiske oppbevaringsrom, for eksempel på dashbordet, i midtkonsollen, i taket og i dørene. Armlenet mellom forsetene består av to deler; den nedre som rommer 10 CDer og den øvre som har plass til mindre ting som mobiltelefoner. Bakre del av armlenet har to koppeholdere.Bremser, styring, fjæring, bakaksel og dekk har blitt spesielt tilpasset for å sikre kjøreegenskaper og komfort. Modellen er blant annet utstyrt med uavhengig fjæring på alle hjul, samtidig som man har brukt mye tid på å utvikle et 18" dekk (225/55 R18) som er passende for kjøring på vei og ved forsiktig offroad kjøring. Et 16" dekk (215/70 R16) er også utviklet for dem som ønsker å benytte bilen på litt røffere underlag. Firehjulstrekksystemet i Peugeot 4007 er levert av Mitsubishi og består av en elektronisk styrt viskosekobling som er plassert rett foran bakakselen. Denne distribuerer dreiemoment mellom fram- og bakakselen. Føreren kan velge mellom tre ulike kjøremoduser ved å velge med en bryter plassert mellom forsetene på bilen. Disse er "2WD" for kjøring på tørr vei, "automatisk 4WD" som er den vanligste bruksmodus, og "4WD lock mode" som er permanent firehjulstrekk ved forhold med lav fremkommelighet.Motoren som sitter i Peugeot 4007 er en nyutviklet HDi-motor med miljøvennlig partikkelfilter, som har en levetid på 180.000 km. Motoren har et volum på 2,2 liter og yter 156 hk (380 Nm). Maks dreiemoment nås allerede ved 2000 omdreininger. Toppfarten er 200 km/t. En sekstrinns manuell girkasse er koblet til motoren.Drivstofforbruk ved blandet kjøring er på 0,72 l/mil, og CO2-utslippet er 191 g/km. Motoren kan - i likhet med alle HDi motorer fra Peugeot - kjøres med en innblanding opp til 30 prosent biodiesel for å redusere CO2-utslipp ytterligere.Pris og lansering Peugeot 4007 skal etter planen introduseres i Norge i desember i år. Prisene vil være klare nærmere lanseringstidspunktet.
Motor