+ mer

Ikke så SUVerent likevel?

- Ikke kjøp en SUV hvis du ikke virkelig trenger en terrengbil, lyder rådet fra Trygg Trafikk.

- Ikke kjøp en SUV hvis du ikke virkelig trenger en terrengbil. Hvis du kan bør du velge en bil som får fem stjerner i EuroNcap, og som er snillere mot fotgjengere og andre biler dersom det skjer en ulykke, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen ifølge tryggtrafikk.no.Stikkordene her er fotgjengersikkerhet og faren for velt. Store, tunge biler oppfører seg annerledes enn mindre, lettere biler, og statistikk fra forsikringsselskapene peker mot at mange SUV-eiere ikke mestrer bilen. Hos Fra EuroNCAP kommer SUVene dårligere ut enn ordinære biler i frontkollisjoner som følge av størrelse, tyngde og utforming.Det er imidlertid ikke bare ved møteulykker SUVene ser ut til å komme dårligere ut. Ved singelulykker viser forskning fra USA at fører og passasjerer har høyere dødsrisiko i en SUV som følge av at et høyere tyngepunkt gjør det enklere for bilen å tippe rundt. De farligste SUVene er de med totalvekt på 2,5 tonn. Kollisjonstester utført av Euro NCAP viser at ingen av de store terrengbilene får mer enn to stjerner for fotgjengersikkerhet, melder nettstedet.Kun to bilmodeller får tilfredsstillende resultat, og det er Nissan Pathfinder og Audi Q7. Jeep Grand Cherokee og Hyundai Santa Fe blir regelrett slaktet, begge med null stjerner for forgjengersikkerhet.
Motor