+ mer

Skoda på speidertur

PRØVEKJØRT: Skoda lover mer pynteplast og beskyttelse for sine modeller. Vi har prøvekjørt tøffingene Octavia Scout og Roomster Scout i speiderland.

Skoda er med modellene Octavia og Roomster i ferd med å etablere et nytt image og merkenavn for sine biler. Octaviaen er modell fra fleste kjenner fra før, mens Roomster er av nyere dato. Felles for begge er at de nå som de første modellene i Skoda-familien dukker opp med etternavnet Scout montert på hekken. Det er disse modellene vi har kikket nærmere på her.
Røffere image
Octavia Scout til venstre, Roomster Scout til høyre.Målet er etableringen av en serie biler i noe mer robust utførelse, og med visse designmessige detaljer du ikke finner på standardmodellene. Hvor store endringer det faktisk er snakk om i forhold til standardmodellene, er helt avhengig av den enkelte modell. Foreløpig er det Octavia-modellen som byr på de største endringene. De viktigste endringene for Octavia Scout i forhold til basismodellen er høyere bakkeklaring samt bedre beskyttelse av vitale deler under bilen, mens det for Roomster ikke innebærer annet enn litt ekstra pynteplast her og der. Kun kosmetiske endringer, med andre ord.Roomster byr på mer pynteplast, mens Octavia får økt bakkeklaring og bedre beskyttelse i Scout-versjon.
Romslig Octavia Scout
For å ta storebror Octavia først. Bilen er snaue to centimeter høyere enn Octavia i 4x4 standardutførelse, hvilket vil si en bakkeklaring på 18 centimeter. Octavia 4x4 er igjen drøye to centimerer høyere enn en vanlig forhjulsdreven Octavia. Octavia Scout er i korte trekk en romslig bil, og rommer som femseter 580 liter i bagasjerommet. Slår du ned seteryggen, er det plass til 1620 liter. Eneste minus rent plassmessig er at hjulhusene forsyner seg av noe av plassen i bagasjerommet, men tipper likvel at de fleste vil finne plassen mer enn tilstrekkelig. De ytre målene viser 4581mm i lengden, 1784mm i bredden og 1533mm i høyden, samt en akselavstand på 2578mm.Litt større hjul bidrar til å øke bakkeklaringen på Octavia Scout. Bilen får også ny og bedre beskyttelse av understellet.På veien fremstår Octavia Scout som lettkjørt og forutsigbar, motorisert av den velkjente og dravillige 140 hesters TDI-motoren som benyttes i en rekke andre VW/Audi-modeller. Motoren kombineres med sekstrinns manuell girkasse av den lettsjaltede typen, og sørger for en uanstrengt og behagelig kjøreopplevelse. Førermiljøet er relativt nøkternt og oversiktlig, uten de helt store overraskelser.Plassen vil trolig komme som en positiv overraskelse for mange. Selv med langbente personer i forsetene, er det rikelig med plass til både armer og ben der bak. Bak i bagasjerommet finner du også godt med plass, spesielt om du slår ned seteryggen.
Trekk på alle fire
Octavia Scout er basert på et Haldex 2-system, hvilket innebærer firehjulsdrift når det er behov for det. Systemet er automatisert og kontrollert av elektronikken, og gir føreren ingen muligheter til å kontrollere kraftdistribusjonen eller overstyre denne på noen som helst måte.
Én bensin, én diesel
Her på berget fås bilen i to motoralternativer - 140hk TDI diesel eller 150hk FSI bensin. Sistnevnte blir neppe spesielt aktuell i diesellandet Norge, men kan bestilles dersom dette er ønskelig. Dieselen blir levert med partikkelfilter som standard. Prisene er fra respektive 369.000 kroner for 2.0 TDI og 389.000 kroner for 2.0 FSI.
Roomster Scout
På Roomser-modellen er det, som de fleste trolig har fått med seg, ikke snakk om firehjulstrekk slik storebror Octavia Scout har. Roomster Scout er teknisk sett akkurat den samme bilen som den ordinære Roomster, kun med enkelte designmessige og kostmetiske endringer. Scout-endringene består her rett og slett av mer pynteplast, både i front og hekk. Bilen blir dessuten utstyrt med spesielle 16-toms felger, noe som bidrar til å bygge et noe røffere image rundt bilen.Kun kosmetiske endringer på Skoda Roomster Scout.Roomster Scout er også en romslig og praktisk bil, og er i tillegg med sitt store glasstak en særdeles velbelyst opplevelse å kjøre. Bilen blir levert med de samme motorer som den ordinære Roomsteren, med unntak av den minste dieselen og bensinmotoren. Begge dieselmotorene (80hk og 105hk) kan leveres med partikkelfilter, men dette er ikke standardutstyr. Det finnes tekniske forklaringer på hvorfor Roomster Scout ikke vil dukke opp med firehjulstrekk, dersom noen lurer på det.Skodaer på speidertur skal se møkkete ut.Roomster Scout koster i bensindrakt fra 217.700 kroner, og fra 219.000 kroner med diesel på tanken.Skoda Roomster Scout kan by på en diger glassrute i taket. Det gjør kjøreturen ekstra lys og luftig.Enkelt og greit i Roomster Scout. Nesten på grensen til det litt småkjedelige.Greit med plass bak i Skoda Roomster Scout.Baksetet i Skoda Roomster Scout.Flere bilder av Skoda Octavia Scout:Ekte lavo hører med på speidertur.Faste, men komfortable seter i Skoda Octavia Scout. Interiøret forøvrig minner mye om det vi har sett i Volkswagen før.Trekker på alle fire, naturligvis.Ikke en ordentlig tur i skauen uten møkk. I bakgrunnen skimter du TDI-motoren i Octavia Scout.Alle bilder: T.E.Oksum
Motor