+ mer

Gatas slemmeste gutt

PRØVEKJØRT: Audis 265 hesters "gateramp" gir gatas GTI-kamerater noe å tenke på. Her er nye S3.

Audis bilhistorie har vist oss at en standardmodell gjerne følges opp med en mer sportslig variant etter noe tid på markedet. Slik er også tilfelle for minstemann i flokken, den kompakte A3-serien. Nå er siste generasjon "familiespurter" her, eller S3 som den heter på Audi-språket.Audis A3-karosseri er definitivt av den kompakte typen, dersom noen skulle lure. Kombinér dette med plenty med motorkraft og sporty kjøreegenskaper, og det hele blir til en usedvanlig artig opplevelse litt utenom det vanlige. Ikke det at en toliters rekkefirer kanskje høres så voldsomt sexy ut i utgangspunktet, siden det finnes spreke alternativer både fra egen og andres rekker der ute. Likevel har Audi-ingeniørene valgt å gjøre ganske mye ut av en relativt ordinær toliters motor. Sleng på en saftig turbolader, ladeluftkjøler samt øvrige effektfremmende tiltak, og du sitter igjen med en hissig liten veps av en kompaktbil. 265 hester er maksimaleffekten som er hentet ut fra den velkjente motoren, som du blant annet finner i en snillere variant under panseret på Volkswagen Golf GTI. Maksimalt dreiemoment oppgis til 320Nm fra rundt 2500 omdreininger og opp til 5000 omdreininger.Men la oss glemme tallene et øyeblikk. Vi har flere ganger tidligere stiftet bekjentskap med konsernets toliters TFSI-motor, blant annet iog. I begge disse modellene yter motoren 200 hester, også det mer enn nok til å sikre leken kjøring. I S3 blir det enda ett hakk råere, og alt i alt må vi kunne konkludere med at bøtteknotten S3 har fått respektable ytelser til tross for det som altså kan fremstå som en heller beskjeden kraftkilde for en slik type bil.265 hester yter 2.0 TFSI-motoren i Audi S3.Vel etablert bak det lille sportsrattet er du godt posisjonert for dagens økt. Fra starten skilter motoren med dempet lyd og kultivert gange, selv om vi registrerer den lille ekstra "snerten" som de to ovale enderørene og eksosanlegget for øvrig bidrar til å gi bilens lydbilde. Langt i fra noen brummende BMW-sekser, men slett ikke galt til en skarve firerblokk å være. Så passerer nåla 2000-merket, og vi er på vei over i neste fase. En langt morsommere fase. Turboforsinkelsen er påtagelig, men når turborykket setter inn for alvor, dukker gliset frem. Formkurven er hurtig stigende, og vi sitter til tider litt igjen med følelsen av å "henge" i rattet etter hvert som S3 skyter fart. Den Haldex-baserte firehjulstrekken sørger for at bakhjulene hjelper til når elektronikken finner det nødvendig, og skyvet som produseres er formidabelt når momentkurven topper. Slik vedvarer det helt til du har passert 5000-merket. Da er mesteparten av godsakene levert, men det er ikke dermed sagt at det dermed blir kjedeligere! Snarere tvert i mot - helt frem til rødmerkingen ved 7000 hyler både mann og motor i takt med det heseblesende tempoet. Omtrent like raskt sørger veldimensjonerte S3-kalippere for effektiv retardasjon tilbake til hastigheter som sømmer seg bedre for norske forhold.Solide S3-kalippere sørger for effektiv nedbremsing.
Stenhard moro
Etter den første kjøreturen er du ikke i tvil et sekund om at S3 er bygget på en sportslig lest, og at formålet slett ikke har vært å bygge en milsluker for hvermansen. S3 har fått et 25mm senket sportsunderstell som levner liten tvil om hva det er bygget for. Stivt og stutt som det er kan det til tider bli i meste laget av den sportslige moroa, selv om vi har det spesielt artig der veien svinger som mest. Du får noe hjelp fra delskinnsbekledde sportsstoler, men det kan være lurt å strekke på bena en gang i blant dersom du legger ut på langtur. Vi savnet forvørig noe mer sidestøtte fra sportsstolene Audi har utstyrt denne bilen med.
Sporty, men på en diskret måte
Inne i S3s verden er det meste som du kjenner det fra standardmodellen. I hvert fall i grove trekk. Naturligvis skal en S3 skille seg fra en A3, men det hele foregår på en passe diskret og sivilisert måte. Ingen prangende fargekombinasjoner eller voldsomme utsmykninger av noen art her i gården. Form- og designspråket er det samme utvendig som innvendig - utvilsomt sporty, men på en behersket måte. I dørkarmen, i grillen foran, på bakluken, på rattet og på gearspaken sitter imidlertid små S3-logoer som røper bilens natur. Den samme logoen finner du også i instrumenthuset, på turtelleren. I vår demoutgave har Audi også kostet på seg enkelte aluminiumsdetaljer som fremmer sportsfølelsen ytterligere, blant annet i dørene og i sideveggene bak. Interiøret gir et solid og robust inntrykk, helt uten bilige plastløsninger som trekker ned kvalitetsfølelsen. Vi savnet imidlertid en par detaljer som ville satt prikken over i'en på kjøreturen. Et par ekstra koppeholdere kunne vært kjekt å ha, for eksempel. Kanskje er det like greit at Audi har droppet disse, siden kaffen raskt blir liggende alle andre steder enn i koppen når du for alvor begynner å leke deg med høyrepedalen.S3-logoen pryder flere steder, inkludert rattet...Utvendig skiller S3 seg fra hopen ved hjelp av en mer distinkt og særpreget grill, større luftinntak, kraftigere og mer utbygde kanaler samt to blankpolerte, ovale enderør bak. Du finner også en hekkspoiler bak, samt de to sølvbelagte speilhusene som også har blitt et kjennetegn på S-familiens medlemmer....og grillen.
Trangt om plassen bak
Hva mer er det å si om Audi S3? Tyskeren kommer med et bøttetrangt baksete på kjøpet, med et innsteg som er nesten like trangt og uhåndterlig som hos Volvos nye ungdomsracer C30 T5. Vår demobil var utstyrt med delskinn og alcantara i seteløsningene, kombinert med aluminiumslister og mørke farger. Kreftene i Audi S3 går gjennom en sekstrinns, manuell girkasse av den lettsjaltede og gode typen. Manuell girkasse er for øvrig standardutrustningen på S3.Her bør du ikke sitte om du er lang i bena.Audi S3 er en liten, kompakt og svært lettkjørt bil rigget med det "lille ekstra" som skiller den fra den grå mengden, selv om det meste av dette ikke går på det visuelle. S3 er utvilsomt hakket hvassere enn den nevnte GTI-kjenningen fra samme familie, og skiller seg klart ut som et ekte premium-medlem. Diskrete eksteriør- og interiørdetaljer, trekk på alle fire og en firesylindret motor det er hentet respektable ytelser ut av. Alt i alt summerer det hele seg opp til å bli en hissig liten tass som bærer sitt S-emblem på en overbevisende måte.
Kostbart leketøy
Det største argumentet mot denne bilen er trolig prisen. Den svir i lommeboken, og gjør trolig bilen uoppnåelig for mange. Standard får du S3 med blant annet fjernbetjent sentrallås, el-klima, sportsratt, 18-toms lettmetallfelger, el-sportsseter i skinn/alcantara, regnsensor, tyverialarm og xenonlys. Da må du regnet med at lommeboken loppes for minst 679.200 kroner. Vi kunne i tillegg glede oss over ekstrautstyr som navigasjonspakke, lyspakke, multifunksjonsratt, midtarmlene foran, CD-veksler, parkeringspakke, adaptive xenon-lys samt cruisecontrol. Oppsummert beløper det hele seg til den nette sum av 747.640 blanke kroner, eller drøye 100.000 kroner mer enn hva du må ut med for en påkostet utgave av, en bil som bør kunne være et godt alternativ til det fartsfrelste kompaktfolket. Et annet og spennende alternativ er BMW 130i, som med 265 hester og sekstrinns manuell kasse blir din fra 608.300 kroner.Alu-detaljer frisker opp interiøret.Alle bilder: T.E.Oksum.
Motor