+ mer

Nyklipt børsracer

PRØVEKJØRT: Porsche har gitt Cayenne en etterlengtet "makeover", men de store endringene lar vente på seg. Med 500 gamp og dobbel turbo går det imidlertid unna som aldri før.

Med gode tider kommer også etterspørselen etter store, dyre og luksuriøse kjøretøyer. Dette har blant annet kommet SUV-segmentet til gode, hvor sportsbilprodusenten Porsche også vil ha sin del av kaka. Fra Porsche for første gang dukket opp med sin Cayenne for noen år siden, har rekken med alternativer nå vokst kraftig, også i den mer luksuriøse delen av markedet.Dermed vil mange sikkert hevde at tiden er mer enn moden for en modernisering av Porsches svar på luksus-SUV med sportsbilprestasjoner. Nå er resultatet her, i form av en ansiktsløftet Porsche Cayenne i tre utgaver. Vi skal se nærmere på glansalternativet mange trolig vil gå for når man først skal svi av millioner på bil, nemlig toppmodellen Cayenne Turbo.
Lite nytt
Dersom du forventer å se Cayenne i en helt ny drakt, blir du trolig skuffet. Det er nemlig snakk om en ansiktsløftning, og definitivt en av den mer beskjedne sorten. Selv med "nye klær" er det strengt tatt ikke veldig mye som er nytt ved denne bilen. Det mest iøyenfallende unntaket er naturligvis frontpartiet, hvor et par nye frontlykter gir bilen et friskere og mer tidsriktig utseende enn hva forgjengeren hadde. Lenger bak er det meste som før.
Omdiskutert design
Noe av det mest typiske ved Porsche Cayenne må være designet, som utvilsomt er av det omdiskuerte slaget. Smak og behag, naturligvis, men vi tipper mange vil betrakte bilen som et slags "elsk-hat"-objekt - enten får man ikke nok av den, eller så gjør den seg kanskje fortjent til et "harry"-stempel. Uansett er Porsche Cayenne Turbo en massiv doning med sin 4795mm lange, 2200mm brede, 1694 mm høye (luftfjæring ved normalnivå) og 2355 kilo tunge fremtoning.Solide, rødlakkerte bremsekalippere a la Porsche fanger oppmerksomheten bak 21-toms lettmetallfelger.
500 hester
Så er vi fremme ved selveste rosinen i pølsa. Motoren, naturligvis. 500 sinte og tørste hester står nå til din rådighet, og disse akkompagneres av en lyd som helt klart går "rett hjem" hos sportsbilentusiasten. Kreftene fra den biturbomatede V8eren er brutale og gjør bilen svært artig å kjøre. Du glemmer rimelig fort at bilen faktisk veier over to tonn, men dette kan være lurt å ta med i betraktningen når du skal tilbake til mer siviliserte hastigheter etter en heller heftig akselerasjon ut av siste lyskryss. Veldimensjonerte, knallrøde bremsekalippere (over) med påmalt Porsche-logo sørger sammen med 368mm skiver foran og 358mm skiver bak for tilstrekkelig bremseeffekt når bremsebehovet melder seg. Og gode bremser kommer godt med på en bil som denne. Cayenne Turbo har nemlig sprinteregenskaper som langt på vei parkerer mye av det som finnes i den sprekere delen av bilverden. Etter 5,1 sekunder har 2,3 tonn flyttet seg fra stillestående til 100 km/t, skal vi tro Porsches skrytebrosjyre. Det må kunne kalles respektabelt for en bil av denne størrelse.Dobbel turbo gir nå 500 hester. De merkes godt!
Antikrenge-system
Cayenne Turbo er naturligvis mer enn bare motor. Bilen byr på noen teknologiske nyvinninger, blant annet det Porsche selv kaller for Dynamic Chassis Control, eller et slags antikrengesystem. Teknologien sørger for at bilen krenger langt mindre enn tidligere, noe som merkes svært godt i krappe og krevende svinger. Systemet fungerer overbevisende nok i praksis, og er for en bil av Cayennes dimmensjon og vekt absolutt noe som føyer seg til på plussiden. Setter du deg inn i en av de litt snillere Cayenne-søsknene som ikke har dette systemet, vil du garantert merke forskjell.
Velutstyrt
Interiøret i Porsche Cayenne Turbo bærer preg av soliditet og kvalitet i materialvalg og utforming. I vår demovogn var det strukket skinn så langt øyet kunne se - til og med taktrekket var i påkostet materiale. Tiltalende og lekkert, men vi fant også frem til detaljer som reiser følgende spørsmål: hva i all verden gjør visker- og blinklyshendler som kunne vært rappet fra hvilken som helst Volkswagen eller Audi i en Porsche til over to millioner kroner?
By-SUV
Med et godt etablert sportsbilnavn og renommé i ryggen, fremstår Cayenne Turbo naturligvis først og fremst som en by-SUV, men bilen har da også terrengegenskapene i behold. Toppmodellen er som kjent rigget med nivåregulerbare luftfjærer, noe du enkelt styrer via et kontrollpanel på midtkonsollen. Du har tre ulike innstillinger å velge mellom, avhengig av hvor stor bakkeklaring som er ønskelig. Når terrenget skal utfordres, kan du i tillegg velge å låse senter- og bakdifferensialen. Fremkommeligheten burde dermed langt på vei være sikret - dersom du tør å legge turen inn i skauen i en bil til over to millioner, da! Det tror vi ikke det er mange Cayenne-eiere som gjør!Herfra styres stivheten i demperne, bakkeklaring og innstillinger for firehjulstrekken.
Best bak rattet
Det overrasker neppe noen at det er ved rattet man bør tilbringe tiden i en Porsche Cayenne Turbo. Du lider imidlertid ingen nød dersom du skulle bli henvist til ett av de øvrige setene. På bakre seterad sitter to voksne mennesker høyt og godt, med et solid armlene imellom seg. Bakseteryggen er også utstyrt med "skiluke" dersom du ikke vil slenge skiene på taket. Vår demobil var dessuten utstyrt med panoramatak i glass, noe som naturligvis gjorde sitt til å gjøre kupeen enda et hakk lysere og triveligere.Panoramatak i glass er ekstrautstyr og øker regningen med 36.520 kroner.
Tusenlappene flagrer
En Porsche Cayenne Turbo koster i utgangspunktet sikkert mer enn nok for de fleste, men om du ønsker det, finnes en rekke gode alternativer fra ekstrautstyrslisten som raskt får tusenlappene til fly. En grom turbobil skal selvfølgelig ha felger som står i stil - 21-tomsCayenne Sport wheel lopper deg for 40 lapper ekstra. Vår demokjerre var dessuten spekket med firesoners klimaanlegg (kr. 15.803,-), panorama glasstak (kr. 36.520,-), elektrisk bakluke (kr. 7.171,-), Porsche Dynamic Chassis Control (kr. 35.856), telefonmodul GSM (kr. 13.944,-), servotronic (kr. 2922,-), TV-tuner (kr. 13.147,-) og stemmestyring for underholdningsanlegg (kr. 5.046,-). Det bringer totalen opp i den nette sum av 2.402.864 kroner i vårt tilfelle.Informativt og lettlest instrumenthus.
Racer med særpreg
Porsche Cayenne er utvilsomt er særpreget bil på mange måter. Alt i alt er det ikke veldig mye som har endret seg i facelift-utgaven, og mange kunne sikkert ønsket seg mer omfattende og dyptpløyende endringer fra førsteutgaven. Ser vi bort fra de rent kosmetiske endringene, sitter vi igjen med en brutal sportsbil med terrengegenskaper du neppe ofte får mye brukt for. Vi kommer i farten ikke på altfor mange rivaler som tar opp kampen med Porsche Cayenne Turbo, men noen finnes det naturligvis. Ett rimeligere og noe mer sivilisert alternativ kan være Range Rover Sport Supercharged, en luksuriøs brite vi har vært borte i tidligere. Alternativ nummer to er Mercedes-Benz ML 63 i AMG-drakt, med ytelser og pris fullt på høyde med Cayenne Turbo.Porsche Cayenne Turbo byr fremdeles på rå ytelser og klare sportsbiltrekk, men har med sin ansiktsløftning ikke altfor mange nyheter å vise til. Hvorvidt det rekker i kampen om luksusbilkundenes millioner får tiden vise. Dersom Cayenne Turbo er blant favorittene dine, kan du i det minste notere deg én ting - bilen har fremdeles evne til å fange publikums oppmerksomhet, enten du liker det eller ei.En justerbar bom gjør det enklere å sikre bagasjen bak.Alle foto:T.E.Oksum
Motor