+ mer

Audi S5: Ulv i ulveklær

PRØVEKJØRT: Den er neppe hva lommeboken begjærer, men V8eren gjør noe med deg. Vi har sluppet Audi S5s 354 hestekrefter fri.

Audi S5 er kanskje ikke lommebokens førstevalg, men om man skal gå etter de mer forlystelige utvalgskriterier, fremstår dette motoralternativet i Audis nye sportscoupe som nokså innbydende. Den tyske bilprodusenten benytter som vi har sett sommerdagene til å

, bilen som trolig også gir oss en idé om hva vi kan ha i vente for kommende generasjon A4 til høsten.
Flere motorer i anmarsj
I første runde slippes to dieselmotorer - 3.0TDI og 2.7TDI - sammen med toppmodellen innen bensin - S5. Den er sistnevnte vi tar for oss i denne prøvekjøringen. Senere kommer også en 3,2-liters FSI-motor på 265 hester, samt ikke minst en 1.8-liters TFSI-motor på 170 hester som trolig vil åpne A5 for et bredere publikum. Eksakte priser på de to sistnevnte motorer er ikke satt per dags dato, men vi får antydet et sted mellom 750 og 800 tusen for 3,2-literen og ca. 400.000 kroner for den minste turbomotoren.
Se og bli sett
Sjefdesigner Walter de Silva hos VAG-konsernet virker å være godt fornøyd med sitt skaperverk, og reaksjonene vi fikk hos det bilinteresserte publikum gir en indikasjon på at mannen har gjort noe riktig. Oppmerksomhetsfaktoren er nokså påtagelig for Audi S5s tilfelle, enten du velger å sette den fra deg på gateplan, på bensinstasjonen eller utenfor kinoen. S5 er definitivt noe mer enn en ordinær A5, men samtidig diskret nok til at du stort sett bør være litt over middels bilinteressert for å få med deg de små detaljene som røper bilens sanne jeg.
Diskret racer
De ytre trekkene er i store trekk som på standardmodellen, og det først når du kommer tett nok innpå at du legger merke til de små, men avslørende detaljene. S5-emblemet følger bilen, både på inn- og utsiden, og fire digre, blankpolerte enderør forteller i klartekst at V8eren ikke lider av pustebesvær. Forfra kjenner du igjen dobbeltgrillen som etter hvert har blitt en gjenganger hos Audi, men enda mer iøyenfallende er nok de L-formede, LED-baserte kjørelysene. S-modellenes sidespeil er tradisjon tro heller ikke lakkert i bilens farge, slik de er på standardmodellene, men er utført i en slags sølvlignende finish.Legg merke til LED-lysene under hovedlyset. Disse fungerer som kjørelys.
Sportslig interiør
De sportslige trekkene følger deg også inn og bak rattet i S5. Her vil du oppdage at svært mye er likt det du finner i de snillere utgavene, men enkelte særegenheter er det da. S5-emblemet dukker opp i dørkarmen, på det treekede sportsrattet samt i turtelleren. Den som er opptatt av detaljer vil også legge merke til at emblemet dukker opp inngravert i seteryggene, både foran og bak.
Tøff og tørst
Vår demobil var kledd med sort skinninteriør og sammen med dype sportsstoler, sportsratt og enkelte sportslig inspirerte aluminiumsinnslag i finishen, får du en klart sportslig fornemmelse av å sitte bak rattet på S5en. To stykk "hengende" nåler preger turteller og speedometer i instrumenthuset, mens displayet mellom dem avslører at bilen aldri klarer seg med mindre enn en god liter på mila - uansett hvor iherdige vi gikk inn for å kontrollere bruken av høyrepedalen, lot dette seg ikke gjøre. Du merker også raskt at åtte sylindre krever sitt for å snurre på de hastigheter de er konstruert for, spesielt når kjøringen foregår i byen. Her slurper S5en raskt i seg det dobbelt som ved landeveiskjøring, altså rundt to liter per mil. Det er nesten så du kan se at tanknålen synker der du cruiser avgårde i en rus av turtall og hestekrefter. Da er ikke bredgliset langt unna!
Potent V8er
Sportsbiler skal selvfølgelig ha litt motor, og S5en har fått sitt hva ytelser angår. Det er den velkjente V8 FSI-motoren som har funnet sin plass under panseret, den samme motoren som forøvrig også benyttes i A6 og A8. I S5 utvikler den 354hk på det sprekeste, med 440Nm som momentkurvens toppunkt. Kreftene er meget jevnt fordelt over hele turtallsregisteret, men det er definitivt ved de høyere intervaller at S5-motoren er i sitt ess. Da våkner villdyret for alvor, og den dype og relativt godt kamuflerte brummingen vi kjenner fra tomgangen går over i et potent snerr. Lyden er definitivt halve moroa!
Giringa gjør du selv
Foreløpig, i hvert fall. S5 kommer utstyrt med en sekstrinns, manuell girkasse av den lettsjaltede og rimelig tettstegede typen. Vi forundret oss imidlertid noe over utvekslingen, som selv på de høyeste girene bidrar til at motoren jevnt over holder høye turtall, selv i normal (og lovlig) motorveihastighet. En nokså skarp kontrast til TDI-motorene naturligvis, men også underbyggende til en sportslige kjøreopplevelse. A pro pos girvalg - vi blir ikke veldig overrasket om det om en stund (neste år) dukker opp et tiptronic- alternativ til deg som foretrekker å overlate jobben til automatikken.
Saftig fraspark
Det er lite å utsette på ytelsene, selv om vi ikke blir forbauset om det en gang i fremtiden også dukker opp en enda råere RS-variant av denne bilen. S5ens 40/60-oppsatte quattro-system overfører kreftene til underlaget, med mesteparten av kreftene rutet til bakakslingen. Dette merker du ikke stort til under normal kjøring, men det gjør du derimot med bilens understell. Det er av den harde, sportslig og hardt avstemte typen, med kontant tilbakemelding om hva det nå enn måtte være du kjører over. Styringen kunne med fordel gitt noe mer motstand, men er samtidig presis og kontant. Bilen ligger som klistret til veien, og lar seg gladelig teste - hvis du tør! 19-tommere (ekstrautstyr) og lavprofilerte dekk bidrar til en viss sporing, spesielt når veibanen er slitt, men ellers er det ikke stort å utsette på bilens oppførsel på veien. Og ja, det røsker godt unna når 354 hester plantes i jorda og sprinterøvelsen null til hundre går unna på 5,1 sekunder.
682.000 til statskassen
Audi S5 er på mange måter en rå og meget forlystelig doning. Spesielt miljø- eller avgiftsvennlig er den nok ikke, og du må regne med å få på pukkelen så det holder av Kristin Halvorsens avgifsregime. 682.507 kroner går vekk i avgifter, overhalvparten av bilens nypris. Det betyr en startpris på 1.150.000 kroner, med gode muligheter til å svi av ytterligere lapper ved å forsyne seg fra Audis ekstrameny. Til sammenligning starter 3.0TDI-varianten, som gir vel så mye dynamikk og kjøremoro som S5, på 686.900 kroner.I vår ttlfelle sørget skinninteriør, navigasjon, 19-tommere, el-seter med minne, stemmestyring, nøkkelfri løsning, akustisk parkeringssytem foran og bak samt Bang & Olufsen stereoanlegg for at hele moroa kommer på 1.271.260 kroner. Sportslige utfordrere kommer blant annet fra BMWs rekker, med M5 og M6 som gode alternativer. AMG-modellene til Mercedes-Benz vil også være spenstige utfordrere for Audi fremover.Elektronisk håndbrekk og bakkestartassistenten "hold assist". Sistnevnte fungerer uten tidsbegrensning, og er et kjærkommet hjelpemiddel ved bakkestart.Bakseteryggen er delt........ og vippes enkelt ned og frem ved et tastetrykk. Dermed økes lastekapasiteten betraktelig.Alle bilder: T.E.Oksum

Motor