+ mer

Råskap fra BMW

PRØVEKJØRT: BMW har gjort om sin 6-serie cabriolet til en brutal og nådeløs bil. M6 Cabriolet er med sine 507 hester sterk nok til å kjøre fletta av de fleste - og røyklegge halve kvartalet, om du vil.

Verstingene i BMWs M-familie blir som regel lagt merke til. Du trenger ikke være spesielt bilkyndig for å forstå at dette er noe for seg selv, til tross for det som virker som en relativt nøytral innpakning. Vi snakker altså ikke om en hardbarket, kompromissløs gateracer, men snarere en "standard" bil hvor målet også har vært å gi føreren en god porsjon komfort og luksus med på lasset.

Høyteknologi sikrer priser
BMW M6 Cabriolet ble introdusert i fjor, og selve rosinen i pølsa - den tisylindrede V-motoren vi etter hvert skal se nærmere på - har allerede sikret BMW priser. I fjor sørget et panel motorjournalister for å kåre denne kraftpakken til "Engine of the Year 2006", en av de mest prestisjefylte prisene i sin klasse.
Med eller uten tak?
BMW M6 fås i to varianter - en coupé og en cabriolet. Begge bygger på erfaringer fra M-fabrikken, som etterhvert har fått flere spennende modeller å vise til. Dagens modell er et solid stykke høyteknologi, så fullstappet av funksjonalitet og muligheter at du gjør lurt i å sette deg inn i alle valgmulighetene om du ønsker full utnyttelse av bilen. Uansett hvilket karosseri du lander på, får du å gjøre med en bil som absolutt hører hjemme i klassen for de store og slemme gutta.
Passelig diskret
BMW M6 er kort og godt en brutal bil, men ved første øyekast er det strengt tatt ikke mye som røper bilens sanne jeg. Eksteriøret er pyntet med flere detaljer som røper bilens brutale natur, men du skal ha en viss sans for detaljer for å få med deg disse. I fronten gaper store luftinntak mot deg, og sett i profil fjerner M6-logoen bak blinklyset det lille som måtte være igjen av tvil. Det sportslige blir naturligvis også underbygget av de fire enorme enderørene som stikker ut fra bakspoileren. Bilentusiasten får naturligvis også med seg de soilde 19-tommerne skodd med dekk i dimensjon 255/40 foran og 285/35 bak, samt de veldimensjonerte bremsekalipperne. To tonn med gateracer setter krav til stoppevnen, noe som ivaretas av 374mm skiver foran og 370mm skiver bak, begge av den ventilerte typen, naturligvis.
Sportslig og ryddig
M6-interiøret avviker ikke mye fra det du finner i de mer ordinære bilene i denne serien, eller hos BMWer flest, for den saks skyld. Utformingen har en ryddig og sportslig fremtoning. Materialvalg og finish er upåklagelig, og bidrar til et solid inntrykk. M-logoen finner du igjen både i turtelleren og på sportsrattet, men det er utvilsomt den rødbelyste girspaken som stjeler mye av oppmerksomheten. SMG-girkassens betjening kan virke komplisert ved første øyekast, men du setter deg raskt inn i virkemåten. Du får valget mellom manuell eller automatisert giring, og her gir svaret seg selv. Glem hele automat-greia, gir selv og føl hva motor og drivverk er i stand til å levere i jaget opp mot 9000-merket på turtelleren! Dersom godlydene dine ikke umiddelbart melder seg, er det neppe bilen det er noe galt med!
Velg mellom en drøss med programmer
M6 gir deg en rekke programvalg, som i sin tur påvirker det sportslige ved kjøringen. Eletronikken inneholder tre motorprogrammer - P400, P500 og P500Sport. Førstnevnte aktiveres automatisk når bilen startes, og betyr i praksis at effekten begrenses til 400 hester. Skal du ha "full pakke", trykker du på M-knappen på rattet og vips, så har du tilgang til alle 507 hester! Samtidig skjerpes gassresponsen ytterligere, mens girkassen står klar til å gjøre unna girskiftene i et forrykende tempo. Det tar deg ikke lange tiden å oppdage hvilke knapper som bør være trykket inn for å maksimere moroa. Deretter er det bare å følge godt med i timen når pilene i instrumenthuset raskt klatrer mot nye høyder, akkompagnert av en lyd som kan gjøre noen og enhver misunnelig.
Rå kraft
Som du sikkert har forstått, er motoren i M6 Cabriolet en skikkelig turtallsvispe. Maskineriet puster for egen hånd, hvilket gjør den helt fri for rykk og avbrudd i kraftoverføringen - i motsetning til de fleste turbobiler. Fartsøkningen er momentant og brutal, og forstetter uforstyrret helt til den turtallssperren nærmere 9000 omdreininger. Maksimaleffekten hentes ut ved 7750 omdreininger, og momentkurven (520Nm) topper heller ikke før ved 6100 omdreininger. Dette er med andre ord bygget for å gå fort rundt! Kroppen presses tilbake i setet ved fullt gasspådrag, og kombinasjonen av lyden fra mekanikken som sjalter gir under stort pådrag er bare noe for seg selv. Skal du ha full uttelling, sørger du i tillegg for å deaktivere bilens stabiliseringsprogrammer. Da lar M6en seg gladelig provosere til en liten sladd eller to. Dersom du ikke føler deg helt trygg på egne ferdigheter, gjør du trolig lurt i å la elektronikken overvåke det hele.
Priser og ustyr
BMW M6 Cabriolet er selvfølgelig ingen rimelig bil, men du får hva du betaler for - et frydefullt kompromiss mellom sportslig galskap og luksuriøs komfort. I vårt tilfelle lopper BMW M6 Cabriolet deg for 2.204.700 blanke kroner, men da følger ekstrautstyr som Comfort Access System, automatisk dørlukking, vindskjerm, korsryggstøtte, parkeringskontroll, TV-tuner, navigasjonspakke, head-up display og talestyring for til sammen 124.200 kroner med på lasset.BMWs SMG-girkasse har syv trinn og hele 11 programvalg - fem i automatmodus og seks i manuell modus.
Oppsummert
Det er fort gjort å la seg rive med i en bil som dette. BMW M6 blir raskt en øvelse i selvbeherskelse, og dersom dette ikke blant dine sterkeste sider, bør du trolig se deg om etter noe snillere. Selv om cabriolet-versjonen har 220 kilo ekstra å dra på i forhold til coupé-versjonen, sørger en fornuftig vektfordling for en god balanse i bilen. M6 Cabriolet bikker så vidt over respektable to tonn egenvekt, men dette merker du ikke stort til. Bilen ligger som klistret til underlaget, og gir deg en kontant og direkte tilbakemelding på underlaget. Kjøreegenskapene kan kort og godt oppsummeres som fabelaktige, og vil garantert gi deg milevis med ren og skjær kjøreglede. Og skulle den mot formodning ikke gjøre det, er det neppe bilens skyld.BMW M6 Cabriolet er en overbevisende bil på de fleste områder, men spesielt praktisk er den ikke. For de av våre lesere som heller sverger til stasjonsvognen, kan muligens "lillebror" M5 fra samme produsent være noe. Den kommer vil tilbake til i løpet av noen dager.Tre av fire knapper rundt girspaken som gjør vei i vellinga - og baner vei for grenseløs moro med 507 hester til rådighet.Sportssetene i M6 fås med elektrisk justerbar sidestøtte betjent med en egen knapp på dashboardet. Sittekomforten er upåklagelig.Dette er ikke plassen for en bilentusiast.Alle foto: T.E.Oksum

Motor