Byhybrid fra Audi

Audi leker med tanken om å utvikle en hybridmodell for deg som ferdes i tettrafikerte gater. Sjekk bildene her.

Audi introduserer konseptbilen Audi metrorproject quattro som en kompaktbil med plass til fire styrkker, beregnet for tett bytrafikk. Konseptbilen er 3,91 meter lang, 1,75 meter bred og med en hjulavstand på 2.46 meter. Bilen har også plass til 240 liter bagasje.Fremdriften sørger en TFSI bensinmotor samt en elektromotor for. Bilen blir vist frem under bilutstillingen i Tokyo, og byr ifølge den tyske produsenten på en kombinasjon av quattro sportslighet, avansert teknologi, nyskapende design og en stadig bedre miljøprofil.Konseptstudien akselererer fra 0-100 km/t på 7,8 sekunder og har en toppfart på 201 km/t. Samtidig er forbruket under halvliteren på mila og CO2-utslippet nede i 112 gram per kilometer. TFSI-motoren i Audi metroproject quattro er på 1.4 liter og yter 150 Hk. Kraften fra bensinmotoren overføres til forhjulene gjennom en S-tronic direkteskifts-girkasse. I tillegg har bilen en 41 Hk elektromotor plassert på bakakselen, som bidrar med ytterligere 200 Nm dreiemoment når bilen akselererer. Kraften fra elektromotoren tas ut via bakhjulene. Når begge motorer er i bruk, blir bilen er ekte quattro.Ved bykjøring kan bensinmotoren kobles ut og Audi metroproject quattro kjører da kun på elektromotor. Elektromotoren skal klare 100 kilometer og kan lades fra hvilken som helst stikkontakt. Kombinasjonen av el-motor og andre nye funksjoner gjør at Audi metroproject quattro bruker 15 prosent mindre drivstoff når begge motorene er i funksjon enn ved bruk av TFSI-motoren alene.Det er ikke kjent om og eventuelt nårmetroproject quattro settes i produksjon.