+ mer
Thomas E. Oksum / Thomas E. Oksum

"Grønnere" kraftpakke fra Volkswagen

Volkswagen-konsernet skifter ut sin gamle pumpedyser med moderne common rail-teknologi, blant annet i nye Audi A4 og Volkswagen Tiguan. Volkswagen Passat er nestemann ut.

Volkswagen-konsernet er i ferd med å ruste opp den velkjente, 2-liters turbomotoren som har blitt den rene "universalmotoren" og som i dag er å finne i en rekke biler. Den kommende generasjonen av "hyllevarmeren" vil yte de samme 140 hester/320Nm som tidligere, men vil nå være basert på moderne commmon rail-teknologi, og ikke pumpedyseteknologi som tidligere.Direkteinnsprøytede common rail-motorer byr på en rekke fordeler sammenlignet med forgjengerne, blant annet i form av en langt roligere gange og redusert utslipp. Strengt tatt er det ikke lenger mye som minner om gamledager, hvor dieselknatring, støy og kakking kunne gi de reneste "traktorfornemmelser". Moderne CR-motorer går langt roligere, og kombinerer du dette med en god lydisolasjon, er det fort gjort å glemme at det faktisk er en dieselmotor du kjører. Dette fikk vi erfare i vår prøvekjøring av den nye Audi A4 som du kan.Fra Volkswagens rekker er det nykommeren Tiguan som er førstemann ut med den nye common rail-dieselen på 140 hester. Vi prøvekjørte Tiguan rett før jul -. Snart dukker denne motoren også opp i en annen VW-modell, nemlig Passaten. Her vil motoren, selv når den kombineres med firehjulstrekksystemet 4MOTION og DSG-giring, stå for lavere utslipp enn før. Dermed slipper bilen gunstigere unna i forhold til avgifssystemet. Motoren står ifølge produsenten nå for et CO2-utslipp på 153 gram per kilometer, avhengig av modell og utstyrsalternativer.
Motor