+ mer

Ny kompakt-SUV fra Mercedes

Mercedes har laget en ny kompakt-SUV basert på C-klassen som skal gi BMW, Land Rover og Volvo noe å tenke på. Sjekk bildene av bilen her.

I oktober slipper Mercedes-Benz en helt ny modell i den mer kompakte delen av SUV-segmentet her i landet. Bilen, som blir bygget på C-klasse plattformen, får navnet GLK Freeside, og vil bli en konkurrent til BMW X3, Land Rover Freelander og Volvo XC60. Bokstavkombinasjonen GLK er ny i Mercedes-Benz sammenheng, og blir den første dieselmodellen med firehjulstrekksystemet 4MATIC på en firesylindret motor. Bilen får sin verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit i januar i år.GLK vil ifølge produsenten få en kombinasjon av robusthet, god bakkeklaring og korte overheng, og vil bli bygget opp rundt et stivt karosseri. De ytre målene vil vise en lengde på 4,52 meter, og bilen vil bli levert med en ny generasjon dieselmotorer. Maskinen for det norske markedet vil være på 2,2 liter og yte 170 hester ved hjelp av fjerde generasjon common rail direkte innsprøytning og et totrinns turboladersystem.Blant standardutstyret finner du sikkerhetssystemet PRE-SAFE, Intelligent Light System, informasjonssystemet COMAND APS med to integrerte skjermer for baksetet samt THERMOTRONIC 3-soners automatisk klimakontroll. Mercedes gjør i denne modellen også bruk av utslipssteknologien BLUETEC for første gang i en firesylindret motor. BLUETEC-teknologien sikrer størst mulig reduksjon av nitrogenoksid. I tillegg til en oksidasjonskatalysator og et vedlikeholdsfritt partikkelfilter inngår også en SCR-katalysator. AdBlue, en uskadelig amoniakkoppløsning, sprøytes inn i eksosgassen, og dermed omgjøres opp til 80 prosent av nitrogenoksidene til uskadelig nitrogen og vann.I denne bilen vil 4MATIC-systemet fordele drivkreftene i forholdet 45/55 prosent foran/bak. I sentraldifferensialen er det en nyutviklet clutch som låser forbindelsen ved krevende kjøreforhold. En sperrekraft på 50 newtonmeter mellom for- og bakaksel skal øke veigrepet betydelig, samtidig samtidig som stabiliteten opprettholdes. Dersom behovet melder seg, vil du også ha en knapp merket " G" tilgjengelig på midtkonsollen. Når du trykker på denne, aktiveres en spesiell transmisjonsmodus som endrer 7G-TRONICs skiftetider, noe som gir en "mykere" gasspedalrespons og kobler inn ESPs off-road-funksjon. Downhill Speed Regulation (DSR) sørger for forvalgt konstant hastighet i bratte utforbakker.Bilder: Mercedes-Benz.
Motor