+ mer

Honey I shrunk the pickup

En test av Dodge Avenger viser at modellen er en pickup-lastebil, i sedan-format.

Dodge har et middels fotfeste i det norske markedet. Amerikanske biler generelt har problemer med å fri til norske førere. Den avanserte teknologien og høye kjøregleden til tyske merker, den spesielle utformingen og høye sikkerheten til svenske merker eller den ekstreme påliteligheten og lave prisen til japanske merker, gjør det vanskelig å finne en flik av markedet for amerikanske merker.Med SUV kom amerikanske biler påfallende tilbake på norske veier, men nye regler gjorde det umulig å registrere disse som lastebiler, og sendte prisen i været. En Dodge man ser endel på norske veier, er giganten Dodge RAM. Det er vanskelig å ikke trekke linjer til RAM i AvengerFor å være snille med Dodge, skal vi skrive en kort test av denne bilen. Om du er ute etter en bilanbefaling, kan du stoppe å lese nå, for det finnes ingen denne bilen passer til.
Det som ikke funker i bilen
Etter noen timer i denne bilen, har HegnarOnline lyst å si "ingenting funker" på Dodgen, men dette er ikke helt sant. Så la oss gå gjennom alle feilene på bilen:Utseendet er mildt sagt ekstremt. Det har tydelig trekk fra RAM, og designet gjør bilen tilnærmet umulig å parkere i en storby. Du har så godt som ingen oversikt over hvor yttersiden til bilen er, så parkering gjøres med en ivrig bruk av gestimering - en mellomting mellom gjetting og estimering.Motoren er så høylytt at det er vanskelig å snakke i telefonen i bilen. Teknologien som ligger bak denne moteren kan uten problem sidestilles med en traktormotor. Lyden du hører mens du kjører på lavt turtall, gir en lyd som minner om en moderne traktor. Lyden av bilen som kjører på høyt turtall er lik en traktor fra tidlig 70-80-tallet, da den brummer ufattelig mye.Det er noe feil med klutsjen på denne bilen, da det både er betraktelig lett å kvele bilen i et kryss, samt den er ikke finjustert, slik at den har en slags "slack". I tillegg er klutsjen plassert slik at man mistenker at Dodge glemte at bilen skulle kunne leveres med manuell kasse. Dersom man har store føtter risikerer man å henge seg fast når man flytter foten fra ventre-pedalen.Setene er harde, men dette avhenger av føreren. Den ene av to førere av denne bilen likte setene, den andre likte de ikke.Rattet er som tatt rett fra en svær RAM, og dette passer dårlig inn i bilen. Den har ingen knapper på fronten, men derimot umerkede knapper bak. Dette systemet er 100 prosent ulogisk, og umulig å bruke. Det er, etter testen er fullført, fortsatt litt uklart hva de forskjellige knappene gjør - da dette virket til tider å være en smule tilfeldig. Det er mulig amerikanere skjønner dette, men vi gjorde det ikke.Lysene er IKKE automatiske, noe HegnarOnline har til gode å se i en eneste bil på det norske markedet.Gjensalgsverdien på bilen må være temmelig dårlig, da Dodge er et forholdsvis ukjent bilmerke i Norge. Det er 182 Dodge tilsalgs på finn.no i skrivende stund, og 94 av disse er RAM.
Det som funker fint i bilen
Drikkeholderen har både kjøleelement og varmeelement, slik at du kan holde brusen kald og kaffen varm. Amerikanerne liker jo som kjent å drikke og spise mer enn oss i Europa.Giret er veldig fint å bruke. Det er kontant og en av de bedre girkassene HegnarOnline har prøvd, og føles på lik linje med det beste fra BMW. Dessverre er klusjen såpass tung, at opplevelsen av å gire er irritasjon.Underholdningsanlegget med GPS fungerte utmerket. Dette har ta-påskjerm, og er veldig lett å bruke.
Tanker etter testen
IKKE kjøp denne bilen. Den koster 360.000 kroner, og konkurrentene er gode biler som:BMW 3-Serie 320d 4d sedan til 373.900 kroner Audi A4 2.0 TDI 4d sedan til 352.000 kroner Mazda6 2.0 DE 121 hk Limited Edition 5d til kun 283.700 kroner Mercedes C-Klasse C 180 K Classic Fuel Economy 4d sedan til 400.000 kronerKjøp heller en av disse
Motor