+ mer

Saab 9-3, verdens sikreste bil?

HegnarOnline har prøvekjørt Saab 9-3 Aero Sportcombi. Stasjonsvognen med stor muskler og et grep om veien fra en annen verden.

Saab er et notorisk sikkert bilmerke. Det har vært, i likhet med Volvo, helt i forkanten når det kommer til trafikksikkerhet. Men i likhet med Volvo har dette alltid dreid som om hva som skjer etter man har krasjet. Airbag, kompresjonssone, automatiske veltebøyler og stiv ramme. Men er dette sikkerhet? Er det ikke ennå sikrere å sørge for at bilen aldri kjører av veien, enn å beskytte passasjerene når uhellet først er ute? Med Saab 9-3 Aero Sportcombi er følelsen nettopp dette, Saab tenker preventiv sikkerhet.

Kjørefølelsen
Det brummer fryktinngytende mye idet du putter i nøkkelen og vrir om. Bilens 280 turbohester svir av noen desiliter bensin mens du tar inn over deg interiøret på bilen. Automatgiret på Saaben er sportslig, og trykker du på S-knappen bryter helvette løst, og du kan presse motoren langt opp i turtallet før automatgiret slår inn. På vei ut på motorveien første gang slår det HegnarOnline:- Du bør være våken når du har 280 hester under panseret.
Motoren
Kraftreserven som hele tiden ligger der, er meget fordelaktig om du ønsker å kjøre forbi, men betraktelig mindre fordelaktig om du ønsker å beholde lappen. Denne Saaben drar så kraftig at det nesten er fryktinngytende, men HegnarOnline opplevde å bremse opp på rolige veier, for å få muligheten til å kjenne akselrasjonen, for så å bremse opp ved fartsgrensen. Under testen drømte vi om svingete italienske veier og Autobahn, for det er der bilen virkelig hører hjemme. Ubegrenset fartsgrense, eller i billandet - Italia.
Utseendet
Smaken er som kjent delt, og HegnarOnline ønsker ikke å diktere hva som er stygt eller pent. Men denne bilen kunne med fordel fått seg en liten overhaling av tyske designere, da helheten på eksteriøret har en distinkt følelse av - billig -.
Veigrepet
Bilen lar seg ikke gli. Den skrenser ikke, og den mister ALDRI grepet. Dette er på slik måte en av de aller sikreste bilene som er på veien i dag, da den alltid har en kraftreserve av en annen verden, en sportsknapp for aktiv giring, og et veigrep som holder deg på veien i regn, snø, sludd eller på en grusvei. Den inviterer deg til å hive deg inn i svingene, og det gjør du, om du eier Saab 9-3 Aero Sportcombi med 280 hester.
Interiøret
Det er ikke mye som er nytt inni Saaben. Ta-på skjermen som koster 19.000 (pakken inkluderer blant annet også 300W Bose-høytalere og stemmestyring, samt navigasjon), er fabelaktig. Den er like responsiv som en iPhone, og grensesnittet er lett å leve med.Jeg liker interiøret i Saab. Det er ikke helt nytt, men det er et skikkelig bra miljø å være i. Og Saab har uten tvil markedets beste koppholder.
Tanker etter testen
Denne bilen får enhver fører til å glise og gjør passasjeren kvalm. Den er ganske enkelt en fantastisk bil å kjøre på svingete veier, mens passasjerer nok blir en smule bilsyk av samme grunn. Den har et voldsomt design, og dette liker noen, andre ikke. Den ligner litt på Donald Duck - men dette er jo elsket seriefigur, så det er kanskje ikke nødvendigvis negativt.Den sitter som en padde på veien, med sitt lave tyngdepunkt, og er rett og slett en veldig bra bil.Bilen koster 750.900 kroner i den enkle utgaven, mens testutgaven med 18 tommer lettmetallfelter, metallic lakk, navigasjon, sotete ruter, soltak, xenon-lys og pilotpakken kostet 831.800 kroner.Denne konkurrer mot BMW 330i stasjonsvogn, Audi A4 Avant 3,2 Quattro, Volvo V50 T5 og mange andre.

Motor