+ mer

Testet: Svindyr og tørst "SUV"

Vi har prøvekjørt et av de nyeste SUV-alternativene på det norske markedet. Så langt er det bare solgt tre eksemplarer av den grovt overprisede bilen.

Det er ikke Mazdas feil at ingen kjøper deres nye SUV eller cross-over som de velger å kalle den. Vi snakker om CX-7. Bilen kommer svært dårlig ut av det norske avgiftssystemet. Finansminister Kristin Halvorsen og hennes medsammensvorne stikker av gårde med nesten en halv million kroner i avgifter. Prisen er på stive 770.000 kroner. Dermed blir ikke dette en bil for hvermansen.Til sammenligning må svenskene ut med 290.000 (norske) kroner for bilen. Og i USA koster den under 25.000 dollar (124.000 kroner!). Det er da man skjønner at man bor i feil land.
3 biler solgt i Norge
- Vi hadde ingen salgsmål for Mazda CX-7, men ville tilby den for salg i Norge på lik linje med de andre europeiske landene. Bilen var i utgangspunktet ikke ment for Europa, men på grunn av meget positive tilbakemeldinger fra presse og landene selv, samt at potensialet er så stort i Russland, valgte de likevel å tilby den før dieselversjonen kommer. For oss er den selvfølgelig viktigere og da har vi potensial til å selge noen biler. Så langt har vi solgt tre Mazda CX-7 i Norge, sier PR & informasjonssjef Marina M. Bakkum i Mazda Motor Norge til HegnarOnline.
Diesel kommer
- Det kommer en dieselutgave, men først til neste år. Mest sannsynlig ikke før om et års tid fra nå. Jeg har ikke eksakt informasjon om motoren, men den skal ligge på rundt 170 hk. Vi har ikke noen opplysninger og har heller ikke begynt å se på pris, men det er forventet at den vil nok ligge på 500-tallet et sted, sier Bakkum.
Tørst
Mazda CX-7 er en meget tørst bil. Vi klarte nesten å tømme den 69 liter store tanken på strekningen Oslo-Stavanger (55 mil). Snittforbruket lå på 1,1 liter på mila. Vi tenker med gru på hvordan forbruket ville ha blitt med mye bykjøring. Utslippet er på 243 gram per kilometer, noe som bidrar til å sende prisen til værs.
Super motor
Det beste med den dyre Mazdaen er motoren. De 260 hestene i den 2,3 liter store motoren gir et meget solid kraftoverskudd, allerede på lave turtall, noe som gjør bilen skikkelig morsom å kjøre. Motoren er en gammel kjenning som vi har sett i mindre biler som Mazda 3 og Mazda 6 tidligere, da under betegnelsen MPSCX-7 har et høyere tyngdepunkt enn en vanlig bil, uten at det plaget oss nevneverdig på vår ferd. Bilen ligger bra på veien. Den seks-trinns manuelle kassen virker presis og fleksibel.
Ordinært interiør og utstyr
Mazda-en gir på ingen måte et så eksklusivt inntrykk som prisen skulle tilsi. Vi kjørte nylig en Volvo V70 til 450.000 kroner som føltes flere hakk dyrere enn japaneren.Interiøret er høyst ordinært, med et høyt innslag av hardplast og alu-look-detaljer. Eiere av flerbruksbilen Mazda 5 vil kjenne igjen både knapper og displayer. Faktisk virker nye Mazda 6, til halve prisen av CX-7-en, mer eksklusiv.Vi ble ikke imponert over utstyrsnivået i nykommeren. Eksempelvis er verken navigasjon eller parkeringssensorer standardutsty på den store bilen. Setevarmen har dessuten bare ett trinn; på eller av. Et skikkelig Bose-anlegg trekker imidlertid opp.Du kjøper ikke bilen for den gode plassen. For eksempel er bagasjerommet på relativt beskjedne 455 liter (774 liter med baksetet nedslått). Kupeen duger for en liten familie, men vi snakker ikke om noen ballsal.Komforten i bilens skinnseter er god, selv om det finnes biler hvor man sitter bedre. Vi kunne imidlertid tenkt oss bedre støtte.
Disse bilene er bedre kjøp
Vi skjønner godt at det bare er solgt tre Mazda CX-7 i Norge. Dersom man har 800.000 kroner til rådighet finnes det mange bedre alternativer enn japaneren. Dersom man sverger til bensin er BMW X3 3,0 si med 286 hester et bedre kjøp. Andre muligheter er Audi A6 3.2 V6 FSI Avant Quattro til drøye 800.000 eller Subaru Outback 3.0R (245 hester) til i overkant av 700.000 kroner. Nissan Murano og Subaru Tribeca er også SUV-er med store bensinmotorer og høye priser.Det gleder oss at Mazda har tatt bilen inn i sitt sortiment til tross for det svært stive prisen. At tre stykker i dette landet har gitt blaffen i all fornuft og kjøpt bilen tyder på at det finnes noen entusiaster der ute. Bilen er bra den, men den er ikke verdt 770.000 kroner. Når diesel-motoren kommer vil Mazda CX-7 bli mer dagligdags kost på norske veier.Flere bilder her:
Motor